När BMW köpte Mini för tio år sedan var många tveksamma till märkets framtid. Men BMW gjorde göra vad många andra biltillverkare aldrig lyckats med: sälja en liten bil dyrt, och på så sätt få goda försäljningsmarginaler. Minimodellernas personliga framtoning och många utrustningsalternativ lockar tydligen en hel del kunder – och i början kunde de första kunderna sälja sina bilar med vinst!
Minianläggningen i Oxford har nu tillverkat 2.000.000 exemplar sedan 2001, och 1,5 miljoner exemplar har exporterats till totalt 90 länder. För tio år sedan var 2.400 personer anställda i fabriken, och det byggdes 300 bilar per dag. Idag har fabriken 3.700 anställda och tillverkningstakten har tredubblats till 900 bilar dagligen. Förra året tillverkades 216.302 bilar i fabriken vilket gjorde Mini till Storbritanniens tredje största biltillverkare.
Jubileumsbilen blev en Mini Cooper Cabriolet som
lackats i färgen vit silvermetallic och utrustats med tvåfärgad
läderklädsel. Bilen får också speciella emblem för att fira milstolpen.
Mini passar samtidigt på att investera drygt en miljard kronor i den
brittiska produktionsanläggningen, för att möta ”fortsatt stark
efterfrågan”.
Snart börjar monteringen av Roadstermodellen, och det börjar också
ryktas om nästa generation Mini som beräknas begå premiär 2012 eller
2013.