Lancia Thema på väg – lanseras i oktober

Chrysler 300C åker ut – till förmån för Lancia Thema. Den får 8-växlad automatlåda, moderna säkerhetssystem och fyrhjulsdrift som tillval. Här bjuder vi på alla detaljer, och dessutom en tillbakablick på förra generationen Thema med Ferrarimotor.
Annons

bilsalongen i Frankfurt kommer Chryslerkoncernen visa upp större delen av sitt europeiska modellprogram. Men sedan tidigare vet vi att bilarna inte får Chryslermärke – de ska ju heta Lancia, förutom i Storbritannien där Chryslermärket behålls.

Nu vet vi att lyxbilen i Lanciaprogrammet, Thema, får en 8-växlad automatlåda från ZF. Systerbilen Chrysler 300C blir först i USA bland de inhemska märkena att erbjuda lådan, som heter 8HP45 och som också sitter i bland annat Audi A8, BMW 5-serie, Range Rover och Rolls-Royce Ghost. Den drar 11 procent mindre bränsle än den 6-växlade föregångaren.

Motormässigt erbjuds en bensindriven V6-motor på 3,6-liter. Den ger 290 hk och 340 Nm, och förbrukningen blir 9,4 l/100 km för den bakhjulsdrivna varianten. 0–100 km/h går på 7,9 sekunder och toppfarten blir 230 km/h. Fyrhjulsdrift finns som tillval.

Lancia Thema på väg – lanseras i oktober
Lancia Thema blir onekligen maffig, men känns den verkligen som en Lancia?
Lancia Thema på väg – lanseras i oktober
ZF:s 8-växlade automatlåda.

Men vill Lancia konkurrera på allvar i Europa måste Thema få
dieselmotor. Därför erbjuds två varianter av en Euro 5-godkänd V6-diesel
utvecklad av italienska VM, och där Garrett-turbon fått variabel
turbingeometri. Med 190 hk och 440 Nm blir förbrukningen 7,1 l/100 km,
och koldioxidutsläppet 185 g/km. För den starkare varianten, med 220 hk
och 550 Nm, finns ännu inga förbrukningsuppgifter. Den svagare varianten
får 5-växlad automatlåda (!), medan 220-hästaren får ZF:s 8-växlade
låda.

Till utrustningen hör mjuk läderklädsel, ädelträpaneler, LED-belysning,
högtalarsystemet Beats by Dr Dre och multimediasystemet Uconnect med
8,4-tumsskärm. På säkerhetssidan finns ett system som lägger an
bromsskivorna en kort stund vid körning för att minska risken för rost,
adaptiva xenonljus, aktivt skydd för fotgängare som höjer motorhuven vid
en kollision, aktiv farthållare, antikollisionssystem och döda
vinkel-varnare. Vad som blir tillval och vad som ingår i den svenska
standardutrustningen är inte klart ännu.

Lancia Thema lanseras i Europa i oktober. Tre utrustningsnivåer finns
tillgängliga: Gold, Platinum och Executive. Priserna är inte klara.

Lancias M5-dödare hade Ferrarimotor

Förra generationen Lancia Thema byggdes 1984–1994 och byggde på samma plattform som Alfa Romeo 164, Saab 9000 och Fiat Croma. Under huven fanns en 2,0-litersbensinare med eller utan turbo, två bensin-V6:or samt en 2,5-liters dieselfyra.

Men häftigast var förstås Thema 8.32, med en 3,0-liters Ferrari-V8! Den baserades på motorn i Ferrari 308 QV, och även om 215 hk inte låter mycket idag räckte det för att skicka lyxlimpan till 100 km/h på 6,8 sekunder och vidare till en toppfart på 240 km/h.

Den trä- och läderklädda interiören
sattes ihop för hand av det italienska möbelföretaget Poltrona Frau. Tack vare en astronomisk prislapp och Lancias något tveksamma varumärke sålde inte modellen i särskilt stor upplaga. Drygt 4.000 exemplar tillverkades.

Annons
Annons
Rulla till toppen