Ford Focus ST blir europeisk – och amerikansk

Ford har släppt två filmer på prestandaversionen av Ford Focus, som får turbofyra på 250 hästar. Focus ST blir ett samarbete mellan europeiska Team RS och amerikanska SVT-teamet – blir det en bra kompromiss eller katastrofal kulturkrock?
Annons


Som ett alternativ till klasskungen
Volkswagen Golf GTI visade sig förra generationen Ford Focus ST vara riktigt vass. Turbofemman från Volvo lät trevligt och prislappen var några tusenlappar lägre än för Golfen.

Nu visas snart en en helt ny generation Focus ST upp. Bilen får premiär nästa vecka på Frankfurtsalongen, men Ford har redan nu släppt en ”filmteaser”. I filmen kör Fords globala chef för prestandamodeller och motorsport, Jost Capito, en prototyp av nya Focus ST. Han talar dessutom om ett nytt samarbete mellan Fords europeiska RS-avdelning och märkets amerikanska motsvarighet SVT. Samarbete mellan länder blir allt viktigare, särskilt eftersom Ford Focus ska vara en ”världsbil” som både utvecklats och säljs över hela världen.


”Att köra den senaste prototypen
av den första globala prestandabilen
från Ford är fantastiskt. Och det är kul att se hur integrationen
fungerar mellan europeiska Team RS och det amerikanska SVT-teamet – de
jobbar tillsammans som ett globalt prestandabilsteam. All expertis från
båda grupperna samlas i den här bilen”, säger Jost Capito. Han går inte in på några detaljer kring den globala strategin, exempelvis vilka komponenter som utvecklats av respektive avdelning.

Focus ST blir framhjulsdriven även i fortsättningen, och Volvos
femcylindriga turbomotor åker ut till förmån för en 2.0-liters
fyrcylindrig EcoBoost-motor på omkring 250 hästkrafter. Showbilen som
visades upp på Parissalongen 2010
hade 19-tumsfälgar med 235/35-däck,
ett rejält bodykit och två centralt placerade avgasutblås.

Annons
Annons
Rulla till toppen