Var tionde bilist kör med ”punktering”

Andelen bilister som kör med för lågt däcktryck ökar rejält. Det framgår efter flera års däckrazzior på svenska vägar. Den här veckan drar razziorna igång igen – så nu är det dags att kolla däcktrycket!
Annons

Var tionde bilist kör med
Var tionde bilist kör med för lågt däcktryck. Det höjer både olycksrisken och förbrukningen.

Att köra med lågt däcktryck är farligt – och vanligt. Andelen bilister som kör med så lågt däcktryck att det i princip klassas som punktering har ökat från 9,5 procent förra året till 11,3 procent i år. Skillnaden mellan manliga och kvinnliga bilister är stor: 9,8 procent av männen körde med för lågt däcktryck, mot 14,1 procent av kvinnorna.

Med lågt däcktryck menas 1,6 bar eller mindre. Det kan likställas med punktering, enligt kampanjen Däckrazzia som drivs gemensamt av NTF, Bilprovningen, polisen, Däckbranschens informationsråd och Trafikverket.

Ett lågt däcktryck innebär att föraren lättare tappar kontrollen över bilen vid en plötslig undanmanöver eller vid en inbromsning. Dessutom ökar förbrukningen, och däcken slits ut i förtid.

”Drygt var tionde bil vi möter på vägarna rullar på däck som har egenskaper som kan jämställas med punkterade däck, och andelen verkar öka. Hade Sveriges bilister varit bättre på att kolla lufttrycket hade vi inte haft detta problem”, säger Mats Carlsson på NTF.

Var tionde bilist kör med
Det klassiska knepet med femkronan fungerar fortfarande: däckmönstret ska minst gå till nedre delen av femmans ”topp”.

Två av tre bilister som fått däcken undersökta vid en däckrazzia har
inte kollat lufttrycket den senaste månaden. Nästan var tredje bil har
minst ett däck med för litet mönsterdjup – tre millimeter eller mindre.
Slitna däck innebär längre bromssträcka vid vått väglag, och risken för
vattenplaning ökar betydligt.

”Det är ett problem att många inte känner till hur slitna däcken är, och
medvetenheten om att slitna däck också påverkar säkerhetssystemen i
bilen är sannolikt låg. Ett antisladdsystem får sämre funktion med
slitna däck, även om mönsterdjupet är lagligt”, säger Claes Tingvall,
trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.

Måndagen den 29 augusti 2011 startar en tvåveckorsperiod med extra fokus
på däcken. Detta är sjunde säsongen som däckrazzior genomförs i Sverige
i skiftet mellan sommar och höst. Vid däckrazziorna gör polisen en
ordinarie trafikkontroll, där föraren bland annat får visa körkort och
genomgå nykterhetsprov. När trafikkontrollen är klar erbjuds föraren att
få bilens däck undersökta. Däckkontrollen är frivillig.

Annons
Annons
Rulla till toppen