Sedan några år har Seats vapen i mellanklassen varit Exeo. Ingen dålig bil alls, men grunddesignen är rena stenåldern eftersom den baseras på förra generationen Audi A4, som slutade säljas 2008.
Nu verkar dock som att Seat vaknat. Konceptbilen IBL ska visa hur framtidens Seatmodeller kommer se ut. Här gömmer sig designdrag från både Volkswagen Passat CC och Skodas konceptbil Mission L. Namnet IBL knyter an till läckra elbilen IBL och hybrid-suven IBX, som för övrigt fått grönt ljus för produktion.
IBL är 4,67 meter lång och har en hjulbas på 2,71 meter, vilket gör den till en direkt konkurrent till exempelvis Volvo S60 (som är 4,63 meter lång och har en hjulbas på 2,78 meter). Konceptbilen har 20-tumsfälgar, läckra LED-lampor i fronten, sluttande coupéprofil och ett skarpt veck längsmed sidorna.
De tekniska detaljerna är få. Enligt vissa källor planerar Seat en
plugin-hybrid, och en del av den tekniken kan finnas under skalet på
IBE. Mätarna framför föraren är helt digitala och kan
anpassas efter förarens önskemål.Tre lägen finns: Travel för
avslappnad körning, Sport och snålkörningsläget Efficiency.
Navigationssystemet har stöd för trafikinformation i realtid och
satellitbilder från Google Earth, och systemet styrs med två
touchpaneler på ratten.
Hela taket tillverkas av aluminium och fungerar
också som en stor ventil för att skapa bättre luftflöde i kupén.
Ventilationen kan styras individuellt med klimatanläggningens
kontroller.
Seat har länge dragits med dålig lönsamhet, men kanske
kan en framtida mellanklassare ändra på det – om den ser ut som
konceptbilen IBL?
”IBL visar att Seats sportsedaner kommer spela en viktig roll i
framtiden. Under de närmaste åren kommer Seat genomföra en
produktoffensiv där detaljer från IBL-konceptet kommer synas i flera
produktionsmodeller”, säger företagets vd James Muir.