Peugeot 4008 – ersättare för 4007

Den nya suvmodellen Peugeot 4008 är främst avsedd för den globala marknaden men 4008 kommer också till Europa. Med en längd på 4,34 meter är Peugeot 4008 tre decimeter kortare än 4007. Ska VW Tiguan känna sig hotad?
Annons

Peugeot 4008 – ersättare för 4007
Det sägs inte rakt ut i pressreleasen, men vi gissar att nya Peugeot 4008 är en ersättare till nuvarande 4007. Tre decimeter kortare, men 4008 ser ut att få en lång hjulbas och kanske är inte kupéutrymmet så mycket mindre. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Peugeot är faktiskt först ut med
att visa upp
en bilmodell som ska lanseras på Genèvesalongen, om fem månader. Varför
man väljer att gå ut så tidigt vet vi inte, men nya Peugeot 4008 marknadsförs
som en både ”robust och stilig 4×4 suv”.

Peugeot skriver själva i sitt pressmeddelande
att nya 4008 delar teknik och plattform med ”storebror” Peugeot 4007, men är tre
decimeter kortare (434 centimeter mot 465). Då kan vi gissa oss till att
tekniken till stora delar är lånad från Mitsubishi (Outlander), som sedan 2005 samarbetar
med Peugeot/Citroën (C-Crosser) och byggde 4007:an först i Nedcar-fabriken i Holland, för att sen flyttas.
Även Peugeot 4008 får en modell-tvilling i form av nya Citroën C4 Aircross, där de två
delar det mesta men får något annorlunda front och akter.

Nya Peugeot 4008 har siktet
inställt på
den globala marknaden och prognosen är att 70 procent säljs utanför
Peugeots traditionella hemmamarknad i Centraleuropa. Viktigaste marknaderna
väntas bli Kina/Asien, Ryssland och Australien. I till exempel Ryssland har det
här segmentet av mellanstora suvmodeller och crossovers nått upp till 20
procent av marknaden. Försäljningen inleds under andra kvartalet 2012.

Peugeot 4008 – ersättare för 4007
Nya Peugeot 4008 blir 434 centimeter lång, 180 cm bred och 163 cm hög. Fyrhjulsdrift blir standard på de flesta marknader, med några undantag. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Fyra motoralternativ erbjuds vid
försäljningsstart,
två bensin och två diesel, samtliga fyrcylindriga. 1,6 benin
ger 116 hk, 2,0 bensin ökar den siffran till 150 hk. Lilla dieseln 1,6 HDi FAP
ger 112 hk och 270-280 Nm, medan storebror 1,8 HDi FAP ger 150 hk och 300 Nm. I
Europa blir det enbart aktuellt med dieslarna.

Dieselmodellerna får manuell
sexväxlad låda och det gäller också för bensinmotorn på 1,6 liter. Den stora
bensinmotorn på 2,0 liter kan däremot också beställas med steglös CVT-automat.
Alla versioner blir strikt fyrhjulsdrivna (med undantag av några marknader), det kommer alltså inte att säljas
någon framhjulsdriven Peugeot 4008 i till exempel Europa. Däremot är bilen i grundläget 2WD, med
möjlighet att växla till fyrhjulsdrift (4WD) och även ”Lock” som är avsedd för körning
på halt underlag och då fördelas en större del av kraften till bakhjulen.

Fler detaljer lär komma inför
premiärvisningen på Genèvesalongen. Du kan även ladda hem den engelskspråkiga
pressreleasen för Peugeot 4008 som pdf-fil genom att klicka på länken.

Vad som
inte nämns rakt ut i Peugeots pressrelease
är att nya 4008 blir en ersättare
till 4007 (och Citroën Aircross ersätter nuvarande C-Crosser). Men tittar vi på
livscykeln på 4007/C-Crosser är det ganska naturligt. Vad Mitsubishi ska hitta
på för någon ersättare till Outlander och så småningom ASX vet vi dock inte ännu.

Peugeot 4008 – ersättare för 4007
KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Peugeot 4008 – ersättare för 4007
KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Annons
Annons
Rulla till toppen