Camaro ZL1 slår SLS AMG och R8 V10!

Prestandaversionen av Chevrolet Camaro får kompressormatad V8 och mycket teknik kommer från storebror Corvette ZR1. Nu kommer uppgifter om att Camaron slagit både Mercedes SLS AMG och Audi R8 V10 på Nürburgring. Kolla in film och bildgalleri här!
Annons


Värstingversionen av Chevrolet Camaro
kallas ZL1, och nu har de första tekniska detaljerna offentliggjorts. Den kompressormatade V8-motorn på 6,2 liter hämtas från Cadillac CTS-V, men tack vare förbättrat luftflöde till kompressorn har effekten ökats till 580 hästar vid 6.000 r/min. Vridmomentet ökar till 754 Nm vid 4.200 r/min. Chevrolet sätter alltså tuffaste konkurrenten – Ford Mustang GT500 med 550 hästar – på plats.

Det verkar som att GM ansträngt sig rejält och inte bara uppdaterat motorn: mycket teknik hämtas från Cadillacs V-modeller. GM:s Magnetic Ride Control justerar dämparna 1.000 gånger per sekund och Performance Traction Management-systemet har flera ”sport-inställningar” för aktiv körning. Oljekylningen kommer från Corvette ZR1 och den bakre diffen har fått separat kylsystem. Totalt ska en tredjedel av komponenterna vara uppgraderade eller exklusiva för ZL1-modellen.

Camaro ZL1 slår SLS AMG och R8 V10!
ZL1-versionen av Chevrolet Camaro börjar säljas tidigt 2012. V8-motorn hämtas från Cadillac CTS-V. Amerikanska märken är representerade som aldrig förr på Nürburgring. GM:s snabbaste bil är Corvette ZR1 (7:19), bara en sekund efter Porsche 911 GT2 RS.

Förändringarna leder till en extremt snabb tid på Nürburgring.
Chevrolets testförare har kört Camaro ZL1 på 7:41.27, bara fyra
hundradelar från Porsche 911 Turbo S. Camaron slår därmed storheter som
Mercedes SLS AMG, Porsche 911 GT3, Lamborghini Murciélago LP670-4 Super
Veloce och Audi R8 V10. 

Chevrolet lanserar Camaro ZL1 officiellt tidigt 2012.

Uppdatering kl 23.09: Nu finns en officiell film på Nürburgring-varvet från Chevrolet. Se filmen ovan eller på Youtube.

Annons
Annons
Rulla till toppen