Värstingversionen av Chevrolet Camaro kallas ZL1, och nu har de första tekniska detaljerna offentliggjorts. Den kompressormatade V8-motorn på 6,2 liter hämtas från Cadillac CTS-V, men tack vare förbättrat luftflöde till kompressorn har effekten ökats till 580 hästar vid 6.000 r/min. Vridmomentet ökar till 754 Nm vid 4.200 r/min. Chevrolet sätter alltså tuffaste konkurrenten – Ford Mustang GT500 med 550 hästar – på plats.
Det verkar som att GM ansträngt sig rejält och inte bara uppdaterat motorn: mycket teknik hämtas från Cadillacs V-modeller. GM:s Magnetic Ride Control justerar dämparna 1.000 gånger per sekund och Performance Traction Management-systemet har flera ”sport-inställningar” för aktiv körning. Oljekylningen kommer från Corvette ZR1 och den bakre diffen har fått separat kylsystem. Totalt ska en tredjedel av komponenterna vara uppgraderade eller exklusiva för ZL1-modellen.
Förändringarna leder till en extremt snabb tid på Nürburgring.
Chevrolets testförare har kört Camaro ZL1 på 7:41.27, bara fyra
hundradelar från Porsche 911 Turbo S. Camaron slår därmed storheter som
Mercedes SLS AMG, Porsche 911 GT3, Lamborghini Murciélago LP670-4 Super
Veloce och Audi R8 V10.
Chevrolet lanserar Camaro ZL1 officiellt tidigt 2012.
Uppdatering kl 23.09: Nu finns en officiell film på Nürburgring-varvet från Chevrolet. Se filmen ovan eller på Youtube.