BMW lanserade sin nuvarande 3-serie, generation E90, 2005. De uppkäftiga linjerna hos storebröderna i 5- och 7-serien tonades ned något, men designspråket var trots allt ett stort steg framåt. Undertecknad besökte 3-seriepremiären hos BMW-återförsäljaren i Eskilstuna, och gamla E46-generationen kändes plötsligt väldigt gammal.
Nu är det dags igen. På fredag den 14 oktober direktsänder BMW premiären av nya 3-serien på nätet från huvudkvarteret i München. Vi kommer naturligtvis bevaka presskonferensen och publicera både bilder, fakta och filmer så snabbt de dyker upp. Men en hel del detaljer har redan läckt ut, bland annat en del spionbilder – och här följer allt vi vet än så länge. Klicka på de röda länkarna i texten för att läsa mer om ryktena.
Nya instegsmotorer
Precis som i 5-serien kastas de raka sexorna utan överladdning ut, till förmån för nya turboladdade fyrcylindriga motorer. Vi gissar att instegsmodellen blir 320i med 184 hk och 270 Nm. Motorn sitter även i 520i, där förbrukningen landar på 7 l/100 km med manuell låda, eller 6,7 l/100 km med ZF:s 8-växlade automatlåda. Storebror 528i får samma motor med 245 hk och 350 Nm.
På dieselsidan blir antagligen 320d instegsmodell tills vidare, och en källa till tyska auto motor und sport hävdar att den blir miljöbilsklassad trots 184 hk och ett maffigt vridmoment på 380 Nm. EfficientDynamics-versionen av 520d är miljöklassad med samma motor, och nya 120d är miljöklassad även med den 8-stegade automatlådan – då sänks faktiskt koldioxidutsläppet från 119 till 116 gram per kilometer. Här kan exempelvis Volvo S60 DRIVe få svårt att hänga med, som har 115 hk och 270 Nm.
Trepip i samarbete med Mini?
Senare lanseras ännu mindre motorer. 316i och 318i kan enligt envisa rykten bli trecylindriga. Andra källor hävdar att den fyrcylindriga 1,6-litersmotorn med turbo från Mini Cooper S kommer till 3-serien.
3-serien blir också 4-serien
På fredag visas bara sedanmodellen av 3-serien upp. Senare lanseras också Touringmodellen och en GT-version, som liknar 5-serie GT. Coupé- och Cabrioletmodellerna får istället en jämn siffra i modellnamnet: de byter namn till 4-serien. Antagligen vågar BMW inte byta namn på klassiska M3, vilket för oss vidare till nästa rykte…
M3 får V6-motor med turbo?
Jo, så kan det faktiskt bli. De mest inbitna BMW-entusiasterna lär inte vara överlyckliga om BMW väljer att kasta ut den högvarviga V8-motorn från nuvarande M3 – och dessutom byta ut den mot en V6-motor istället för BMW:s raka sexor, som ju varit märkets signum sedan länge. Att M3 får överladdning i form av turbo är dock helt klart, det visar M5 som fått 4,4-liters V8 med dubbla turbo.
Hybridvariant följer senare
BMW valde nyligen att lägga ned hybridversionen av sport-suv-crossovern X6. Men 5-serien finns numera i så kallat ActiveHybrid-utförande, och en del källor hävdar att även 3-serien dyker upp i hybridform. Skeptiker menar att hybridtekniken fortfarande är dyr, och att den höga merkostnaden inte skulle vara försvarbar i 3-serien. Förespråkarna menar istället att Volvo just nu jobbar på en V60 Plugin Hybrid, och att BMW inte vill vara sämre. Vi får helt enkelt vänta och se…
Spion: Första filmen på nya M3
Nostalgi: 3-serien genom tiderna
Vad tycker du?
GT-version, M3 med turbo-V6, turbofyra istället för rak sexa… Vad tror du om nya 3-serien – och vilken är egentligen den bästa 3-serien hittills? Kommentarsfältet är öppet.