Cadillacs snygga infotainmentsystem

Som en iPad i bilen. Så vill Cadillac att det nya CUE-systemet ska fungera. Systemet är fyra gånger snabbare än konkurrenternas och ser riktigt läckert ut. Se bilder och film här.
Annons

Cadillac har en hel del spännande på gång. Mellanklassaren CTS får snart en lillebror, kallad ATS, som ska konkurrera med den tyska premiumligan Mercedes C-klass, Audi A4 och BMW 3-serie. Dessutom planeras en lyxsedan kallad XTS, som ska sno kunder från S-klass, A8 och 7-serie. Men först lanseras ett helt nytt infotainmentsystem som kopplar samman ljudanläggning, klimat, navigation, handsfree och annan teknik till en enhet.

Cadillacs nya CUE-system (som står för Cadillac User Experience) skiljer sig en hel del från exempelvis BMW:s iDrive och Mercedes Comand-system. För det första är hårdvaran kraftfullare: processorn är fyra gånger snabbare än konkurrenternas och systemet bygger i grunden på Linux. 

Systemet består av två skärmar: en 8-tumsskärm på mittkonsolen och en 12,3-tumsskärm istället för ”vanliga” mätare framför föraren. För första gången i en bil är skärmen kapacitiv, precis som i de flesta smarta mobiltelefoner. Det innebär att den tryckkänsliga skärmen klarar av både svepande fingerrörelser och gester som utförs med flera fingrar samtidigt – till exempel ska föraren kunna zooma in i navigationskartan genom att ”nypa” med fingrarna, som på en iPhone.  

Cadillacs snygga infotainmentsystem
Det nya CUE-systemet är enligt Cadillac betydligt snabbare än konkurrenternas, och ska finnas i alla Cadillacmodeller senast 2015.

Tryckkänsliga skärmar i bilar har hittills varit av resistiv typ, vilket innebär trög respons men låg tillverkningskostnad. Förespråkarna menar att en kapacitiv skärm är busenkel att använda och bidrar till en läckrare upplevelse för användaren. Kritiker menar istället att en tryckkänslig skärm alltid försämrar trafiksäkerheten, eftersom föraren måste se skärmen – det går inte att ”känna” sig till de fysiska knapparna.

När skärmen inte används suddas en del information ut, för att inte distrahera föraren. En närhetssensor känner sedan av när en hand närmar sig skärmen, och tar fram viktig information och inställningar direkt. Antalet knappar vid sidan av skärmen har minskats från 20 till fyra. Den stora skärmen framför föraren har fyra lägen där föraren kan skräddarsy exakt vilken information som ska visas, till skillnad från TFT-skärmen i Jaguar XJ där bara ett läge är tillgängligt.

Cadillacs snygga infotainmentsystem
Designen på mätarna kan skräddarsys enligt förarens önskemål, med större valfrihet än i Jaguar XJ.

Röststyrning på engelska ingår i CUE-systemet, och Cadillac lovar att systemet ska förstå naturligt tal bättre än tidigare systemet. Föraren ska kunna säga ”Jag vill lyssna på frekvensen 106,7”, istället för att säga ”Radio”, ”FM”, ”Frekvens” och sedan ”106,7” som tidigare. Cadillac kommer också erbjuda de båda musiktjänsterna Pandora och Stitcher, och planen är att ytterligare 30 appar ska bli tillgängliga under slutet av nästa år. Systemet har förstås inbyggt stöd för satellitradio, USB, iPod och iPhone, SD-kort, Bluetooth 3.0 för trådlöst strömmande ljud och Blu-ray.

Visst ser CUE-systemet läckert ut på bild och film – men det återstår att se hur allt fungerar i verkligheten. Först ut med Cadillacs CUE-system blir lyxsedanen XTS, sent 2012, följt av ATS och suven SRX. Systemet ska finnas i alla Cadillacmodeller senast 2015.

Annons
Annons
Rulla till toppen