Första bilden på nya Saab 9-3

Här har ni bilen som ska rädda Saab. Låter dramatiskt – men nya 9-3 är helt avgörande för Saab. Nu har den första bilden på bilen halkat ut via en affärspresentation. Vad tycker ni, ser det lovande ut?
Annons

Första bilden på nya Saab 9-3
Illustrationen lär komma från en powerpoint-presentation från i våras. Först nu har den dykt upp och här kan man för första gången få se hur nästa generation 9-3 tar sig ut.

Vi ska inte på något
sätt ta åt oss äran
för att ha hittat den här bilden på nya Saab 9-3. Det är
Jonas Fröberg på Svenska Dagbladet Näringsliv som hittat illustrationen i en av
Saabs powerpoint-presentationer som gjordes för Riksgälden och Europeiska
investeringsbanken.

Eftersom vi på auto
motor & sport också fått se tidiga illustrationer av chefsdesigner Jason
Castriotas första Saabmodell – mot löfte att inte ta några egna bilder – kan vi
bekräfta att SvD:s illustration är väldigt lik vad vi sett. Så här ser nya Saab 9-3 ut, i
profil rakt från sidan – för övrigt Jason Castriotas favoritvinkel, den teknik
som han lärt sig hos italienska Pininfarina.

Ni som vill se hela
illustrationen
av nya Saab 9-3 hos Svenska Dagbladet kan klicka på länken. Vad
man inte ser är det speciella bakpartiet som nog lär utmana en del. Fronten är
typiskt Saab, fast modernare än förut och inte så olik den konceptbil ”Saab PhoeniX”
som Jason Castriota
visade upp på Genèvesalongen i våras. Och visst är 9-3 en kombicoupé med stor halvkombilucka, det kan vi bekräfta ifall det är någon som betvivlat att Castriota skulle missa detta typiska Saab-kännetecken. Sen återstår att se vad Saab väljer att ge för namn. ”9-3” kan ersättas med klassiska ”900”, om vi tolkat en del rykten rätt.

Vad man kan notera på
illustrationen är att nästa generation Saab 9-3 får kort överhäng fram. Något
av de kortaste för framhjulsdrivna bilmodeller i det här segmentet och resultatet
av målmedvetet arbete från Saabs ingenjörer och Jason Castriota. Just friheten
att kunna jobba med egna proportioner och en skalbar plattform var några av
anledningarna till att Saab utvecklade en egen ”bygglåda”, kallad Phoenix.
Plattformen Phoenix är också ett viktigt köpargument för kinesiska Pang Da och
Youngman, med denna tekniska språngbräda går det snabbare att ta fram nya
modeller.

Illustrationen är
rätt grynig men den duger
i alla fall för att få ett första intryck. Så nu är
det upp till er läsare att fälla avgörandet – är det här bilen som kan rädda
Saab?

Annons
Annons
Rulla till toppen