PROV: Subaru BRZ – snygg och rolig!

Gustaf Sjöholm är i Japan och provkör helt nya Subaru BRZ. Det är en liten sportbil, som Gustaf utser till den snyggaste Subarun någonsin. Men hur är den att köra?
Annons

PROV: Subaru BRZ - snygg och rolig!
Ovalbanan var genomblöt så det blev tyvärr bara två varv, men enligt Gustaf är det ingen tvekan om att BZR är en sportbil på riktigt.

Hej Gustaf! Var är du?
På ett regnigt SKC, Subarus största testcenter, några mil nordväst
om Tokyo. Skönt att få se lite landsbygd efter flera dagar i hetsiga
Tokyo.

Hur ser bilen ut i verkligheten?
Nya Subaru BRZ är en liten sportbil, två decimeter längre än Mazda
MX-5. Utvändigt tilltalas jag av att BRZ känns ovanligt stilren för att
vara japansk sportbil – det här är den snyggaste Subarun någonsin. Fina
proportioner med lagom många veck och en
oväntat snygg front. Provbilarna var skodda med ”små” 17-tummare, skön
motreaktion mot dagens fälgstorlekshets.

Hur känns den att köra?
Vi fick bara två varv på en genomblöta ovalbanan plus ett kortare
knixigt parti – så jag har knappast någon fullskalig bild. Men det BZR
är helt klart sportbil på riktigt. Tack vare boxermotorn har man fått
till en extremt låg tyngdpunkt som bidrar till
att fina vägegenskaper. Man sitter även lågt i den lilla kupén och på
banorna vi körde på styrde bilen in jättefint. med en styrning som
kanske kunde ha varit aningen mer direkt. Dock tung känsla med vad som
kändes var relativt god feedback. För det här en
bil du bara vill svänga mer med!
(Subaru ska tävla med BRZ – läs här!)
Vad överraskade?
Ljudbilden och högvarvigheten! Jätteskoj att få köra en
bensinmotor som på gammaldags manér tigger om att varvas långt och länge
för att leverera. Samtidigt bjuder den på härlig och ljudlig sång från
4.500 varv – ett nästan ett metalliskt ylande hela vägen
till varvstoppet strax ovanför 7.000 varv, härligt!

PROV: Subaru BRZ - snygg och rolig!
Gustaf gillar känslan i sittbrunnen: ”BRZ lär bli ett perfekt trackday-vapen!”

Vad gillar du med bilen?
Att det kändes så fin och tajt i de kurviga partierna – BRZ följer
ett traditionellt sportbilskoncept med låg vikt och modest effekt. Även
om vi såklart lär få se starkare versioner, Subaru har som bekant sin
egen motorsportdivision, STI, som jag besökte
igår. Vi körde både den sexväxlade manuella och den sexstegade
automaten med paddlar, jag gillade den kortslagiga och exakta manuella
lådan bäst.

Baksidorna?
BRZ är en 2+2-kupé och baksätet fungerar endast mycket korta
sträckor. Liten bil innebär av förståeliga skäl små förvaringsutrymmen.
Med framstolarna i bakersta läget finns noll benutrymme bak. Subaru
skryter med att fyra (drifting?)-däck minsann går in
med fällt baksäte. Till att börja med finns endast den helt nya
tvålitersmotorn på tvåhundra hästar styvt så accelerationen ger ingen
skrämselhicka. Kvaliteten var inte i närheten av tysk nivå, men klart
acceptabel med tanke på att vi också körde förseriebilar.

Liknande körupplevelser som poppade upp i huvudet?
Spontant poppade Mazda MX-5 upp i huvudet. Det här är en mindre
och mycket mer kurvkramare till bil än till exempelvis Hyundai Genesis.
Jag fick den rätta lilla tajta kupé/sittbrunnskänslan jag älskade i min
gamla Porsche Boxster (986). BRZ lär bli ett
perfekt trackday-vapen!

PROV: Subaru BRZ - snygg och rolig!
Subarus signum, fyrhjulsdrift, kommer inte i BRZ eftersom det helt enkelt inte plats.

Summering?
De få minuterna indikerar att Subaru byggt en välbalanserad
sportbil som älskar kurvor – jag lämnade tillbaka bilen med larvigt
leende på läpparna. Tack gud för en konventionell sportbil med
bakhjulsdrift på en mer normal nivå än många konkurrenter. Den
varvvilliga boxermotorn borgar inte bara för låg tyngdpunkt utan
skänker också bilen en unik och egen karaktär. Med BRZ äntrar Subaru ett
nytt område, bakhjulsdrivna sportbilar. Märkets signum fyrhjulsdrift
kommer vi inte få se i BRZ, ett sådant system får
helt enkelt inte plats.

Och när får vi den till Sverige?
Tilldelningen är ännu inte bestämd, men Subaru Nordic räknar med att ha bilar hemma i slutet av april. Den lär dock inte dyka upp hos kunderna förrän i juli.
Till vilket pris?
Inte heller bestämt och beroende av den japanska yenen, vars höga
valutakurs påverkar all export starkt negativt. Men troligen med
startmellan 300.000 – 320.000 kronor beroende på hur bilarna kommer att
standardutrustas. Utförligare rapport och mer info
om bilen lämnar jag i kommande nummer av auto motor & sport.

• Läs mer om Subaru BRZ i auto motor & sport nummer 26!

Annons
Annons
Rulla till toppen