När Volkswagen lanserar en hybridversion på Jetta består drivlinan av en 1,4-liters turbomotor på 150 hästar och 250 Nm kombinerat med en elmotor. Totalt blir effekten 170 hästar och kraften skickas till framhjulen genom en 7-växlad DSG-låda. Accelerationen till 100 km/h går på nio sekunder och förbrukningen stannar på 5,2 l/100 km. Vikten ökar med drygt 100 kilo jämfört med en konventionell Jetta.
Volkswagen Jetta Hybrid kan bli helt eldriven i upp till två kilometer med en högsta hastighet på 70 km/h och batteriet kan laddas med bromskraftåtervinning. I längre nedförsbackar aktiveras ett så kallat ”seglingsläge” som helt enkelt kopplar ur förbränningsmotorn för att spara bränsle. Volkswagen skryter lite extra om ljudnivån som ska vara lägst i klassen tack vare ljuddämpande vindruta, tjocka sidorutor fram och diskret drivlina.
Interiören är sig lik vilken annan Volkswagen som helst, men Jetta Hybrid får en särskild hybridmeny i färddatorn där diagram över energiflödet och batterinivå visas. Varvräknaren ersätts med en effektmätare som visar vilket läge bilen står i: Ready (klar att köra), Charge (laddning pågår), Eco (snålkörningsläge), Boost (prestandaläge) eller Off (enbart TSI-motorn är aktiv).
Jetta Hybrid visas just nu på Detroitsalongen, och USA-marknaden verkar också bli viktigast för modellen. Lanseringen drar igång i november.
Jetta Hybrid mot konkurrenterna
Effekt/vrid | Förbrukning | 0–100 km/h | |
Volkswagen Jetta Hybrid | 170/250 | 5,2 l/100 km | 9 sek |
Toyota Prius | 99/142 | 4,0 l/100 km | 10,4 sek |
Honda Insight | 98/166 | 4,4 l/100 km | 12,5 sek |
Lexus CT 200h | 99/142 | 3,8 l/100 km | 10,3 sek |