Letar Volvo partners? I så fall vilken typ av partners och hur många?
Stefan Jacoby: Det är inte fråga om hur många, utan hur kvalificerade dessa partners är. Förra året tillkännagav vi Siemens som en partner när det handlar om elektrifiering. Ganska snart kommer vi att kungöra en annan strategiskt viktig partner när det handlar om underhållning/kommunikation/internet i bilen.
Och när det gäller småbilar?
Stefan Jacoby: När det kommer till ersättaren av den modellen vi visar idag (läs allt om Volvo V40) letar vi efter en partner när det gäller en mindre plattform – inklusive drivlinor. Men eftersom vi lanserar V40 idag har vi ännu mycket tid och hastar inte på något sätt in i ett partnerskap. Det är ett naturligt steg att addera en partner i utvecklandet av Volvo.
För ni just nu diskussioner med en partner för en mindre plattform?
Stefan Jacoby: Just nu sitter jag och pratar med er journalister… Skämt åsido. Vi är i kontakt med olika alternativ, vi diskuterar, vi utvärderar, men vi har inte kommit längre än så och detta kan också komma att ta ett tag.
Är det uteslutet att ni gör ersättaren till V40 helt själva.
Stefan Jacoby: Ja, det är inte vår ambition att ensamma utveckla en helt ny plattform och drivlinor.
Er nya stolthet V40 ska tydligen inte säljas i USA?
Stefan Jacoby: Nej, i nuläget ligger våra volymer på nivån att vi koncentrerar försäljningen på storsäljarna i USA – S60, XC60, XC90 senare S90. Men vi överväger hur vi ska göra med V40 i Kina.
• Läs hela intervjun i auto motor & sport nr 7, i butik 22 mars.