Datsun gör comeback!

Datsun blir Nissans tredje varumärke, tillsammans med Infiniti, det deklarerade koncernchefen Carlos Ghosn idag. Datsun ska användas på de snabbväxande marknaderna i bland annat Asien och Sydamerika.
Annons

Datsun gör comeback!
Datsun är på väg tillbaka, men hoppas inte på någon ny 240Z. Datsun ska bli Nissans ”billigmärke”, ungefär som Dacia för Renault. KLICKA FÖR STÖRRE

Datsun är på väg tillbaka och för de av er som är gamla nog är det kanske en välkommen nyhet. Datsun stod för japansk tillförlitlighet i robusta och enkla bilmodeller. Plus att Datsun även var den japanska biltillverkare som tidigt vågade prova sig på sportiga modeller – som till exempel den klassiska Datsun 240Z.

Nyheten om Datsuns återfödelse kommer från Indonesien där Renault/Nissans koncernchef Carlos Ghosn är på besök och bland annat förhandlat med landets president Susilo Bambang Yudhoyono. Carlos Ghosn har meddelat att Renault/Nissan har för avsikt att investera 400 miljoner dollar i produktionsanläggningar i Indonesien, vilket skulle göra landet till Nissans största producent i Asien – förutom Japan.

 

I samband med de utlovade investeringarna deklarerade också Carlos Ghosn att Nissan ska återinföra Datsun som ett varumärke, det tredje tillsammans med Infiniti. Tankarna kring detta berättar Carlos Ghosn om i den presskonferens som finns återgiven i YouTube-klippet i rutan ovan.

Avsikten är att Datsun ska bli ett ”billigmärke”, ungefär som Renault använder Dacia, men förhoppningsvis få en enklare start då varumärket fortfarande finns kvar i mångas medvetande.

Sannolikheten att Datsun skulle återvända till Västeuropa är dock liten. Inledningsvis ska Datsun användas på modeller avsedda för Asien, Indien och Ryssland. De första bilarna med Datsuns emblem kan vara redo att lanseras 2014, enligt Carlos Ghosn.

Datsun gör comeback!
Den gamla logotypen för Datsun fick även bilda grund för Nissans logotyp under perioden 1984-2001.
Annons
Annons
Rulla till toppen