Jaguars nya crossover blir radikal!

Jaguar ska lansera sex viktiga nyheter de kommande åren, bland annat en utmanare till BMW 3-serie och två nya sportbilar. Dessutom kommer en helt ny crossover – med radikal design. Det avslöjar Jaguarchefen i en intervju med Autocar.
Annons

Jaguars nya crossover blir radikal!
Jaguars första crossover får nyskapande och kontroversiell design, lovar märkeschefen Adrian Hallmark. Brittiska Autocar har en illustration på hur konceptversionen kan se ut – klicka för att titta närmare.

Marknaden för premiumsuvar växer i både Europa och Kina. Efter succén med Range Rover Evoque planerar koncernsyskonet Jaguar en liknande crossover med radikal design och teknik. Både Jaguar och Land Rover har fått fria händer av Tata Motors att bryta med alla traditioner och bygga nyskapande bilar.

Under de kommande två åren ska sex nyheter presenteras. Enligt brittiska Autocar handlar det om ansiktslyftningar, nya motoralternativ eller helt nya modeller. Det betyder produktionsversioner av sportbilskoncepten C-X16 och C-X75, en ny modell strax under XF som ska konkurrera med BMW 3-serie (och som kommer 2015), samt en ny crossover.

”Crossovern är inte vår högsta prioritet, men heller inte vår lägsta. Den skulle ge oss geografisk tillväxt”, sa Adrian Hallmark, vd för Jaguar, i samband med Genèvesalongen. Jaguar vill alltså dra nytta av de viktiga marknaderna för premiumbilar i Brasilien, Ryssland, Indien och Kina.

Jaguars nya crossover blir radikal!
Jaguars nuvarande modellpalett kompletteras snart med en utmanare till BMW 3-serie, och en crossover.

Den nya crossovern bygger vidare på Jaguars lättviktstänk och får en hel del komponenter i aluminium. För plattformen finns två vägar att gå. Alternativ ett är en kortad variant av ”Premium Lightweight”-arkitekturen, som Jaguar och Land Rover utvecklat för framtida modeller, och som ligger till grund för nästa generation Range Rover samt nästa Jaguar XF och XJ. Det andra alternativet är vidareutvecklad variant av Range Rover Evoque-plattformen, vilket innebär framhjulsdrift som standard, och fyrhjulsdrift som tillval.

Jaguars designchef Ian Callum är dock snabb att avfärda idén om en ”riktig suv” med offroadegenskaper – han poängterar att det handlar om en crossover.

”En suv kommer inte på fråga. Vi har ett systerbolag som bygger de bästa suvarna i världen. En suv är alldeles för nyttoinriktad för Jaguar, men kanske finns det några gråzoner däremellan som vi kan undersöka”, säger Ian Callum till Cars UK.

Om Jaguar ger den nya crossovern grönt ljus för produktion dyker den färdiga bilen förmodligen upp 2015 eller 2016.

Annons
Annons
Rulla till toppen