Ferrari utvecklar V12-hybrid

Även Ferrari börjar tänka downsizing. Just nu utvecklas en V12-motor som får 100 extra hästkrafter tack vare hybriddrift, och hamnar i nästa generation Enzo. Dessutom planeras en ny sexcylindrig motor.
Annons

Ferrari utvecklar V12-hybrid
F12 Berlinetta är först ut med ”en ny generation V12-motorer”, som senare kompletteras med en elmotor. Ferraris vd Amedeo Felisa erkänner att hybridtekniken fortfarande är dyr och tung, men det kommer ändras när allt fler modeller förses med tekniken.

Under flera år har det ryktats om Ferraris första modell med hybriddrift. Konceptbilen 599 HY-KERS från 2010 visade att tekniken är på väg in i märkets modeller, och nu bekräftar Ferraris vd Amedeo Felisa att en V12-hybrid är på gång.

”Vårt hybridsystem kommer inte bara handla om att ge mer effekt, utan också om att minska utsläppen. Jag säger inte när det blir aktuellt, men det är möjligt att den här tekniken kommer på alla Ferrarimodeller”, säger Amedeo Felisa till Autocar.

Han påpekar också att när hybridsystemet får grönt ljus för serieproduktion, blir det förmodligen standardutrustning.

”Det är inte en teknik som man erbjuder som tillval”, säger han.

Ferrari utvecklar V12-hybrid
Konceptet 599 HY-KERS gav en första bild av hur systemet kan fungera. Målet med kers-systemet i framtidens Ferrarimodeller är att öka effekten med 100 hästar och minska förbrukningen med 35 procent, tack vare en lätt elmotor och dubbelkopplingslåda.

I samband med lanseringen av F12 Berlinetta berättade Ferrari att motorn är ”först ut i en ny generation V12-motorer”. Vissa källor menar att målet med V12-hybriden är att ge drygt 100 extra hästkrafter, och samtidigt kapa förbrukningen med 35 procent.

Första serietillverkade bilen att förses med hybridsystemet blir antagligen nästa generation Enzo, som får mittmonterad V12-motor.

Men det slutar inte där. Ferrari överväger också sexcylindriga motorer som ersättare för de nuvarande V8-motorerna i märkets ”instegsmodeller”.

”Varför inte sexcylindriga motorer? Det ligger kanske långt in i framtiden, men det är klart att uppfattningarna har ändrats. Även i USA, där åttacylindriga motorer var ett minimum för bara några år sedan, har attityderna förändrats. Vi måste tänka i de banorna”, säger Amedeo Felisa.

Annons
Annons
Rulla till toppen