Carroll Shelby är ett namn som förknippas med muskelbilskriget på 60-talet, den tid då de amerikanska biltillverkarna tävlade om vem som hade den mest kraftfulla kombinationen av liten bil och stor motor. Carroll Shelby jobbade åt Ford och började med V8-versionen av AC Cobra, gjorde sin egen version 427 Cobra och levererade sedan en hel rad muskelstinna Shelby-versioner av Ford Mustang.
Kraven på avgasrening (70-talet) och blyfri bensin (80-talet) gjorde att muskelbilskriget ebbade ut. Men det dog aldrig och när de elektroniskt styrda insprutningsmotorerna kom gick det återigen att skapa moderna muskelbilar med hög effekt utan att fuska allt för mycket på myndigheternas krav på avgasrening.
Carroll Shelby är med ålderns rätt inte lika aktiv längre men hans efternamn återfinns fortfarande på Mustangmodellen Shelby GT500, som i senaste versionen skruvats upp till 650 hk i toppeffekt. Skulle inte detta räcka finns specialversionen Shelby GT500 Super Snake med 750 hk. I det sammanhanget får ni inte missa YouTube-klippet där tidningen Hot Rod sammanför legenden Shelby 427 Cobra med den moderna Shelby GT500 Super Snake och även intervjuar Carroll Shelby himself.
På New York International Auto Show, öppet för publik 6-15 april, ska den ultimata muskelbilen premiärvisas: ”2012 Shelby 1000”. Namnet återspeglar det faktum att endast 1.000 bilar ska byggas men berättar också en del om toppeffekten. På vanlig, halvdålig amerikansk pumpbensin utlovas 950 hk men det finns även ”off-road” version för banträffar som med högoktanig racingsoppa ska kunna ge över 1.100 hk.
Med så mycket effekt är det ingen överraskning att motorn i Shelby 1000 fått gå ”hela varvet runt” med nya vevstakar, ny vevaxel, nya kolvar, flödesoptimerade topplock, nytt insug, nya grenrör, förbättrad kylning och inte minst en helt ny kompressor. Även chassit får en uppgradering på Shelby 1000 med större bromsar, nya fjäderben, nya drivaxlar i 9-tumsbakaxeln, med mera. På utsidan hittar vi också några smärre förbättringar för aerodynamiken.
Några prestandasiffror för Shelby 1000 får vi inte ännu men däremot vet vi priset: 149.995 dollar – och då ingår inte den Shelby GT500 som behövs som grund för ombyggnationen. I runda slängar 200.000 dollar, alltså, för en komplett Shelby 1000. Fler bilder på Shelby 1000 finns hos www.MustangDaily.com.
Den nya Shelby 1000 har med sin toppeffekt, någonstans över 1.100 hk, närmat sig titeln ”världens starkaste serieproducerade V8-motor” men vi vet ju att både Koenigsegg Agera och SSC Tuatara vill ha ett ord med i laget.
Enligt John Luft, vd för företaget Shelby American, är Carroll Shelby som drivit på sina medarbetare att skapa den nya Shelby 1000. En bedrift i så fall, då Caroll Shelby fyller 90 nästa år.
”Carroll Shelby är en visionär som i hela sitt liv har förflyttat prestandagränserna”, sa John Luft. ”Han utmanade vårt team att utveckla Shelby 1000 och ville premiärvisa bilen på New York Auto Show för att fira 50 årsjubileumet för den allra första Shelby Cobran. Vi kommer att ha med denna bil, Cobra CSX2000, tillsammans med Shelby 1000 i vår Shelby American monter i New York. ”