Porsche Cayenne GTS – sportsuv med 420 hk

Kan du inte bestämma dig om Porsche Cayenne S eller Cayenne Turbo är bästa suvmodellen? Då är förmodligen nya Porsche Cayenne GTS precis rätt val. Lite starkare sugmotor på 420 hk, Turbons utseende och 24 millimeter sänkt sportfjädring är en del av GTS-komponenterna.
Annons


Porsche Cayenne GTS har vi upplevt förut, i den första generationen av den storsäljande suvmodellen. Cayenne GTS kom hösten 2007 och först tyckte vi att det var en lite udda – kanske onödig – modell. Men första provkörningen av Cayenne GTS visade att våra farhågor var fel, bilen uppvisade en helt egen karaktär.

Någon provkörning av nya Porsche Cayenne GTS kan vi inte bjuda på ännu men här är i alla fall de första bilderna, en film och alla faktauppgifter. Precis som förut har Porsche ökat på maxeffekten något i den 4,8-liter stora V8:an – utan överladdning – som nu toppar 420 hk (309 kW) vid 6.500 rpm. Maxvrid är 515 Nm vid 3.500 rpm. Automatlådan med åtta växlar och start/stopp är standard på nya Cayenne GTS, vilket är en skillnad mot föregående generation som hade sexväxlad manuell låda som standard.

Jämfört med ”vanliga” Cayenne S är nya GTS något kvickare tack vare sina extra 20 hk och gör 0-100 km/h på 5,7 sekunder (5,9 för Cayenne S). Toppfarten är 261 km/h och förbrukningen enligt EU-cykeln anges till 10,7 l/100 km tillsammans med CO2-utsläppet på 251 g/km (siffrorna för Cayenne S är 10,5 l/100 km respektive 245 g/km i koldioxidutsläpp, gamla Cayenne GTS drog 13,9 l/100 km).

Porsche Cayenne GTS är sänkt 24 millimeter jämfört med Cayenne S och har PASM-fjädring med stålfjädrar som standard, som tillval finns luftfjädring och Porsches PDCC-system för aktiva kränghämmare. Sportstolar med alcantara ingår också i Cayenne GTS, liksom en Turbo-liknande front och breddade skärmkanter. Den dubbla bakvingen i toppen på bakluckan är unik för Cayenne GTS.

Leveranserna för Porsche Cayenne GTS startar i juli och listpriset i Tyskland börjar vid 90.774 euro.

Annons
Annons
Rulla till toppen