Nu är det slut! Efter 31 års produktion försvinner Lada 2107 från tillverkningsbandet. Under 2011 tillverkades 86.940 exemplar och sedan starten har drygt 17 miljoner exemplar byggts. Bilen introducerades 1981 – samma år som Ronald Reagan tog plats som USA:s president och Göta Kanal fanns på topplistorna över mest sedda biofilmerna.
Tekniken under skalet är dock betydligt äldre. Det mesta härstammar från VAZ 2101 från 1970-talet medan bottenplattan hämtades från 1960-talets Fiat 124. Lada 2107 har sålt bra i Ryssland, bland annat tack vare skrotningspremien som infördes 2009 för att gynna den ryska bilindustrin och minska effekterna av den ekonomiska krisen.
Ersättaren blir jämförelsevis riktigt modern. Lada Granta presenterades i december 2011 och ska tävla i WTCC-serien under 2012. Priset hamnar på drygt 55.000 kronor – marginellt dyrare än Lada 2107, som kostar 48.000 kronor.
”Efterfrågan på Classic-modellen har minskat drastiskt. Därför är det dags att ta adjö av Lada 2107”, säger Igor Burenkov, talesperson på AutoVAZ.