Lada 2107 läggs ned

En sovjetisk legend har gått ur tiden. Tillverkningen av stenåldersbilen Lada 2107, Rysslands egen Volvo 240, upphör efter 31 år.
Annons

Lada 2107 läggs ned
Lada 2107 lanserades udner en tid när ”dynamisk design” inte ingick i biltillverkarnas designtänk.
Lada 2107 läggs ned
Ersättaren Granta presenterades 2011.

Nu är det slut! Efter 31 års produktion försvinner Lada 2107 från tillverkningsbandet. Under 2011 tillverkades 86.940 exemplar och sedan starten har drygt 17 miljoner exemplar byggts. Bilen introducerades 1981 – samma år som Ronald Reagan tog plats som USA:s president och Göta Kanal fanns på topplistorna över mest sedda biofilmerna.

Tekniken under skalet är dock betydligt äldre. Det mesta härstammar från VAZ 2101 från 1970-talet medan bottenplattan hämtades från 1960-talets Fiat 124. Lada 2107 har sålt bra i Ryssland, bland annat tack vare skrotningspremien som infördes 2009 för att gynna den ryska bilindustrin och minska effekterna av den ekonomiska krisen.

Ersättaren blir jämförelsevis riktigt modern. Lada Granta presenterades i december 2011 och ska tävla i WTCC-serien under 2012. Priset hamnar på drygt 55.000 kronor – marginellt dyrare än Lada 2107, som kostar 48.000 kronor.

”Efterfrågan på Classic-modellen har minskat drastiskt. Därför är det dags att ta adjö av Lada 2107”, säger Igor Burenkov, talesperson på AutoVAZ.

Annons
Annons
Rulla till toppen