Provkörd: Citigo(kart) – lika kul som VW Up?

Mikael Johnsson har provkört en nya småbilen Skoda Citigo. Detta är Skodas version av VW Up, en citybil som fått fina omdömen vid våra provkörningar. Är Skoda Citigo lika bra?
Annons

Provkörd: Citigo(kart) - lika kul som VW Up?
Mikael Johnsson har provkört nya citybilen Skoda Citigo.
Provkörd: Citigo(kart) - lika kul som VW Up?
Skodas nya märkeslogga sitter på Citigo.

Vad är Skoda Citigo för typ av bil?
MJ: Jo, Skoda Citigo (klicka för mer fakta) är en bil i minsta småbilsklassen. Det är ju ingen hemlighet att detta är Skodas version av VW Up, som verkligen inte är någon dålig bil – exakt hur bra VW Up är, får man veta i nästa nummer (nr 11) av auto motor & sport där vi testar Up mot Kia Picanto, Renault Twingo och Fiat 500. Missa inte det!

Vad är det för skillnader mellan VW Up och Skoda Citigo?
MJ: Det är inte så stora skillnader, Citigo är minst lika bra, så det handlar bara om detaljer. Personligen tycker jag att Citigo har lite mindre karaktär, den är lite anonymare. Skodan har fått ett annat tryne och i fronten sitter den nya logga. Det var inte så längesedan Skodamärket gjordes om, men nu är det alltså nytt igen. Anledningen är att många kunder tyckte det var fult med en stor grön blaffa om de exempelvis hade en röd bil. Nu är den flygande pilen inte grön längre.
Från sidan är bilen identisk med Up och bakifrån är det minimal skillnad, aningen skillnad på bakljusen bara.

Du är en bit över 180 cm – får du plats?
MJ: Jag sitter förvånansvärt bra i alla trillingbilarna (Citigo, Mii och Up), och detta trots en ej justeringsbar ratt i djupled. Även bakom mig själv sitter jag bra. Och trots takluckan som stjäl lite utrymme, kan jag sitta utan att slå i taket. Bilen jag har provkört är femdörrars, vilket Skoda tror att de allra flesta kommer att välja, detta kostar 2.800 kronor extra, men då får dessutom en öppningsbar bakruta.  

Hur är Citigo att köra?
MJ: Den känns lika fin som VW Up, det vill säga en naturlig och smidig elstyrning, exakt växellåda och en fint arbetande 3-cylindrig 1-litersmotor. Precis som VW Up har den 60 respektive 75 hästar, jag kör den sistnämnda. Och den är riktigt flink att köra, det har jag nämligen testat på en gokartbana här i Stockholm. Jag vill inte skryta, men jag var snabbast av alla motorjournalister…  

Provkörd: Citigo(kart) - lika kul som VW Up?
Stolt testchef efter segern i Citigo-racet på gokart-banan.

Är den snål?
MJ: Ja, 60-hästaren drar 4,5 liter/100 km och den större motorn drar 4,7 liter/100 km. Den finns också med en automatisk manuell växellåda, Skoda kallar detta ASG, och då sjunker siffrorna med 0,1. Sedan finns det ett ecopaket också, Greentec, och då sjunker siffrorna till 4,2 respektive 4,3, alltså lite mer för den 75-hästaren.

Vad kostar den och när börjar den säljas i Sverige?
MJ: Priset börjar på 102.500 kronor för 60 hk och 107.700 för 75 hk. Men vanligast tror Skoda att Elegance-versionen kommer att bil, då ingår bland annat luftkonditionering. I Elegance-versionen kostar 60-hästarn från 113.100 kronor och den större från 118.300 kronor. Den kommer till Sverige i september i år.

Mer om Skoda Citigo i auto motor & sport nummer 12.

Annons
Annons
Rulla till toppen