Renault Alpine firar 50 med nytt koncept

Ett halvsekel efter urpremiären visar Renault äntligen upp den nya konceptbilen Alpine A110-50 med läcker design, V6-motor från Nissan och lättviktsteknik. Frågan är om den ska sättas i produktion?
Annons

Renault Alpine firar 50 med nytt koncept
Jämfört med konceptbilen DeZir får nya Alpine A110-50 bland annat nya led-strålkastare, luftintag på sidorna och 21-tumsfälgar.

Efter flera halvofficiella smygvisningar har Renault nu släppt all information tillsammans med bilder och filmer på nya Alpine A110-50. Konceptet presenteras på 50-årsdagen av rallylegenden Alpine A110 Berlinette, men den nya versionen blir allt annat än retroinspirerad.

”Vi ville göra en Berlinette som är av vår tid, och som tydligt visar Renaults passion för motorsport. Vi guidades av våra hjärtan och känslor”, säger chefen för Renaults konceptbilar, Axel Breun.

Designen är inte helt ny utan en uppdaterad variant av konceptet DeZir som visades på Parissalongen 2010. Alpine lackas i färgen Alpine Blue med orange detaljer, och eftersom fokus ligger på bankörning finns en rejäl frontspoiler, diffuser bak och en bakvinge.

Innanför dörrarna som öppnas uppåt finns en raceinspirerad interiör med sportstolar, bur och F1-inspirerad ratt. Tekniken under skalet hämtas till viss del från Mégane Trophy, hjulbasen är identisk medan spårvidden är något bredare.

Tack vare en del lättviktsteknik väger Alpine A110-50 in på 880 kilo och Renault skryter om att viktfördelningen är näst intill perfekt med 47,8 procent fram.

Renault Alpine firar 50 med nytt koncept
Här finns inga hängslen över huvud taget – Renault har rensat bort både abs- och esp-system.

Motorn hämtas från Nissan och är en 3,5-liters V6:a på 400 hästar vid 7.200 r/min och 422 Nm vid 6.200 r/min. Här är det alltså inte tal om downsizing – den högvarviga motorn har inte överladdning och ingen hybridteknik, tvärt emot vad det ryktades om tidigare. Kraften skickas till bakhjulen genom en sexstegad sekventiell låda.

Renault bjuder på ännu fler goda nyheter för alla som gillar att köra på bana: Alpine A110-50 har varken abs-bromsar, antisladd eller antispinn, för att ”öka feedbacken till föraren”. Det enda föraren (förhoppningsvis) kan lita på är bromsarna som mäter 356 millimeter fram och 330 millimeter bak.

Än så länge finns inga officiella planer på att sätta Alpine A110-50 i serieproduktion. Däremot verkar det näst intill klart att Renault ska återuppliva Alpine-namnet och använda det på framtida sportmodeller.
 


Annons
Annons
Rulla till toppen