Kan en elbil börja brinna? Förmodligen borde bilköpare vara mycket mera rädda för bränsletanken i en konventionell bil med förbränningsmotor men frågan har debatterats i USA. Bakgrunden har vi beskrivit här på sajten i början på året då säkerhetsmyndigheten NHTSA utrett misstankar om konstruktionsfel på Chevrolet Volt.
En Chevrolet Volt fattade eld efter ett krockprov och det skedde tre veckor efter själva provet när bilen stod förvarad. NHTSA konstaterade då att Chevrolet Volt och andra elbilar inte utgör en större brandrisk än bensinbilar. Försäljningen av Chevrolet Volt har inte gått så bra som General Motors hoppats men det verkar vara en allmän trend hos flera av laddhybriderna. Senare under våren drabbades GM av en explosion i ett av sina batterilabb där två personer skadades.
Att Chevrolet Volt trots allt tål en hel del stryk utan att börja brinna blev demonstrerat i den lilla staden Geneseo, i norra delen av delstaten New York. Av okänd anledning körde en Toyota Camry av vägen i hög hastighet och träffade två bilar som stod på en villaparkering. En av dessa var en Chevrolet Volt som flyttade sig åtta meter av det höga krockvåldet och blev totalt förstörd.
Mirakulöst nog klarade sig föraren i Camryn med mindre skador men det hade kunnat gå riktigt illa då föraren satt fastklämd och Toyotan började brinna. Grannar var dock snabbt på plats och släckte elden.
Någon brand i batteripaketet på den parkerade Chevrolet Volt blev det inte, trots de kraftiga skadorna på bilen. Genom att klicka på bilden ovan hoppar ni till lokaltidningen Livingstone County News och kan se den resterna av den Chevrolet Volt som blev påkörd i Geneseo.