När Bentley presenterar sina produktnyheter brukar det heta att modellen är ”ny” och ”snabbaste någonsin”. Så är även fallet med Bentley Continental GT Speed och visst är den lite starkare och snabbare än sin föregångare.
Toppeffekten i den maffiga W12-motorn ökar från 616 till 625 hk (460 kW) och vridmomentkurvan är som vanligt platt som ett körksbord och ligger på 800 Nm som mest. 0-100 km/h avverkas på 4,2 sekunder och toppfarten har ökat med cirka 5 km/h och anges nu till 205 mph, alltså 330 km/h. Prestanda blir bättre också på grund av den nya åttastegade ZF-automaten, som dessutom sänker bränsleförbrukningen med tolv procent (koldioxidutsläppet blir därmed 338 g/km). ”Vanliga” Continental GT W12 behåller däremot den gamla sexstegade automaten.
Luftfjädringen har setts över och sänkts samtidigt som styrningen justerats vilket enligt Bentley gett Continental GT Speed en sportigare karaktär. På utsidan är det bara detaljer som skiljer sig jämfört med föregångaren. Grillgallret har blivit mörkare, frontspoilern är lite neddragen och slutröret på avgassystemet är annorlunda. Det lyxiga tillvalet ”Mulliner Driving” för inredningen är numera standard på Continental GT Speed.
Bentley Continental GT debuterade 2003, då med 560 hk. Under decenniet som gått har Bentley presenterat flera modellvarianter och förutom den lite lättare och sportigare GT Speed har man också erbjudit cabrioletmodellen Bentley Continental GTC, Continental GTC Speed, Continental Supersports, Continental Supersports Convertible och den nyligen presenterade Continental GT med turbo-V8 (lånad från Audi) som en snålare ”instegsmodell”.
Hur var det då med ”snabbaste någonsin”? Märkligt nog verkar Bentley glömt bort sin Continental Supersports som premiärvisades på våren 2009. Med hjälp av E85-bränslet kramade man ur W12-motorn samma toppeffekt, 630 hk och 800 Nm, vilket räckte för 0-100 km/h på 3,9 sekunder och en toppfart på 204,4 mph – alltså 328,9 km/h.
Det är en hårfin skillnad på 329 respektive 330 km/h men vi får väl tro Bentley när de säger att Continental GT Speed är den snabbaste serieproducerade modell som de någonsin erbjudit. Men Supersport var kvickare 0-100 km/h. Och den snabbaste Bentley Continental på is hittar ni på den här länken. Missa heller inte när Fredrik Huldt provkör Bentley Continental GT, klicka på länken för att hoppa till vår webb-TV.