Opel har smygvisat nya Adam tidigare men nu är den alltså helt officiell. Märket behöver locka en yngre målgrupp som gillar design och är beredda att betala lite mer för en personlig bil. Tuffaste konkurrenterna blir Fiat 500 och Mini Cooper, men Opel poängterar att designen inte blir retroinspirerad.
Det som kanske sticker ut mest är taket som ser ut att vara ”flytande” och som dessutom kan beställas i konstrastfärg. Opel sparar inte på krutet när det gäller att bräcka konkurrenterna:
”Ingen annan bil i det här segmentet kan bli individualiserad så mycket som Adam, eftersom vi erbjuder näst intill obegränsade kombinationer för färger, tyger och tillval. Det är väldigt osannolikt att du ska hitta två identiska Opel Adam där ute”, säger Mark Adams, vice designchef för Opel och Vauxhall.
Opel Adam får ett nytt infotainmentsystem med 7-tumsskärm, Bluetooth och stöd för iPhone och Androidmobiler. Som tillval finns uppvärmd ratt, led-belyst innertak och automatisk parkeringsassistent.
Under skalet kommer en del komponenter från Corsa. Plattformen heter SCCS (Small Common Components and Systems) och utvecklades med Fiat och GM. Adam blir något kortare än Mini Cooper (3.700 millimeter mot 3.723) och Fiat 500 (som mäter 3.546 mm).
Till att börja med erbjuds tre bensinmotorer, alla fyrcylindriga: en 1,2-litersmotor på 70 hästar samt en 1,4-litersmotor på 87 eller 100 hästar. Alla kopplas till en 5-växlad manuell låda med start/stopp-system. Räkna med att dubbelkopplingslåda och en turbomotor dyker upp senare.
Utrustningsnivåerna har döpts till Jam (som ska vara moderiktig och färgrik), Glam (elegant och sofistikerad) och Slam (som blir sportig). Officiell premiär blir på Parissalongen i september och försäljningen drar igång tidigt 2013.
Vad tror du – kan Opel lösa de ekonomiska problemen med nya citybilen Adam?