Nissan Leaf svimmar i värmen

Elbilen Nissan Leaf har drabbats av batteriproblem i USA. Flera bilägare rapporterar att kapaciteten kraftigt försämrats. Orsaken tros vara höga temperaturer – men vad är egentligen ett ”normalt klimat”?
Annons

 

Läser man det finstilta i bruksanvisningar brukar begreppet ”vid normalt bruk” förekomma. För oss i Norden kan det betyda något helt annorlunda jämfört med de som bor runt Medelhavet och nu har frågan aktualiserats igen i USA, där flera ägare till elbilen Nissan Leaf rapporterat om batteriproblem.

Rapporterna kommer från Kalifornien, Arizona och Texas där temperaturer kring 40 grader är ”normalt” och det ibland kan bli över 50 grader varmt mitt på dagen. Enligt Nissan i USA finns det fem fall där bilägare till Leaf rapporterat att batterikapaciteten sjunkit, men säger också att ”… under normala förhållanden är det inget att oroa sig för.” Se mer om Nissans inställning i videoklippet nedan.

Nissan Leaf har ett batteripaket med elfläktar som fördelar värmen men man har ingen aktiv kylning i form av till exempel kalluft från luftkonditioneringen.

För svenska förhållanden är det snarare motsatsen, alltså rejält med minusgrader, som kan bli ett problem. Går man in på diskussionsforumet ”MyNissanLeaf.com” verkar det som om kylan förvisso minskar körsträckan – flera bilägare från Kanada berättar om detta – men det är snarare kupévärmen som upplevs som otillräcklig. Finns det några svenska ägare till Nissan Leaf som kan berätta om sina erfarenheter? Använd i så fall fältet för kommentarer längst ner! Vill du läsa vårt test av Nissan Leaf och Mitsubishi i-MiEV kan du klicka på länken, där berättar vi vilken av bilarna som går att köra längst mellan laddningarna.

Annons
Annons
Rulla till toppen