Jaguar avslöjar hyperhybriden C-X75

Två år efter konceptbilens debut i vid motorsalongen i Paris avslöjar Jaguar detaljerna kring sin "hyperhybrid" C-X75, samtidigt bekräftar man att produktionen kommer att omfatta cirka 200 bilar.

Hyperhybriden Jaguar C-X75 har kommit ett steg närmare produktion. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION.

Hyperhybriden Jaguar C-X75 har kommit ett steg närmare produktion. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION.

Redan vid bilsalongen i Paris för drygt två år sedan fick vi se den smäckra Jaguar C-X75 i konceptform. Nu avslöjar Jaguar mer detaljer kring det som förhoppningsvis blir en produktionsbil.

Konceptbilens drivlina med gasturbiner i kombination med elmotorer vid varje hjul har lagts på hyllan tills vidare. Produktionsbilen får istället en mittmonterad 1,6-liters bensinmotor med kompressor och turbo som påstås utveckla 500 hästkrafter. Bensinmotorn samverkar även med två elmotorer, en på vardera axel, och sägs kunna köra 60 kilometer med endast eldrift då batteriet är fullt. Hur stor den sammanlagda effekten blir är inte känt i dagsläget, men att den lär ligga i trakterna av konceptbilens 780 hästkrafter är nog en inte allt för vild gissning.

På ljudklippet nedan kan vi höra hur C-X75:ans 1,6-litersmotor låter då den varvas upp till 9.800 varv/min.


Teamet bakom bilen har snart utvecklat körbara prototyper och man förväntar sig att C-X75:an presterar en 0-100-tid på cirka 3 sekunder samt en toppfart på cirka 320 km/h. Vid endast eldrift beräknas accelerationen 0-100 km/h ta strax över 6 sekunder.

Se filmen där talkshowvärden Jay Leno tar en titt på konceptbilen C-X75.

 

Batteripaketet är, som i alla hybrid- och elbilar, en tung enhet. I den kommande super-jaggan väger det cirka 200 kg, något som Jaguars ingenjörer kompenserar bland annat genom att välja en robotiserad manuell låda istället för en dubbelkopplingslåda, vilket sparar cirka 100 kilo i vikt. Även chassi och kaross är av lättviktstyp, och Jaguar får hjälp av Williams F1-team för konstruktionen av C-X75:ans kolfibermonocoque samt övriga kolfiberkomponenter.  

Förutsatt att utvecklingsarbetet faller väl ut och att Jaguars "hyperhybrid" går i produktion planerar man att bygga cirka 200 exemplar, som i så fall kommer att kosta någonstans i spannet 7,3 till 9,5 miljoner kronor. En av huvudkonkurrenterna blir förstås Porsche 918 Spyder, vars pris och prestanda ligger i samma nivå som C-X75:ans.

Källa: Autocar

BILDGALLERI

Jag ser fram emot framtidens hybriddrivna hyperbilar!
147
7