LISTA: 5 mest missförstådda bilarna

Biltillverkarna blåser ofta upp förväntningarna rejält med stora annonskampanjer. Här djupdyker vi bland fem riktigt underskattade bilar med reklamfilmer och köptips. Våga köpa en uddabil!
Annons

Ibland blir allt helt fel. Reklamen säger en sak, och vi bilnördar blir besvikna när förväntningarna är alldeles för högt ställda. Men om vi bortser från marknadsföring och koncentrerar oss på enbart bilen i sig, finns gott om exempel på riktigt lyckade bilar som fått hamna i skamvrån helt oförtjänt.
  

LISTA: 5 mest missförstådda bilarna

Volvo S60R 

En ny Volvo är förstås alltid hajpad i Sverige och en ny sport-Volvo är något alldeles särskilt, ända sedan PV Sport-tiden via 240 Turbo till T-Gul. Men många som förväntade sig en värdig utmanare till BMW M3 blev besvikna.

Reklamen: ”Inga andra bilar kombinerar den kompromisslösa vägkontakten med extrema sportbilar med komforten i en familjebil, på samma sätt som Volvos R-bilar gör.”

Vi skrev: ”Jag åker hem och skrinlägger alla planer på att använda en R till racing. R tycks snarare stå för Rån än Racing.” (ams 2/2003) 

”Jag kan inte frigöra mig från känslan av bonntrimning när jag kör Volvo S60 R.” (ams 12/2003)

”Den är snabb och uppträder tryggt, men buskul? Nej, det är den inte. S60R är en kanonvinterbil, som är lite för snäll.” (ams 4/2004)

Sanningen: Både S60R och V70R är tunga och rätt klumpiga, men som vardagstransport för familjen med långa motorvägspass är den fenomenal. Turbofemman har ett härligt soundtrack och vinteregenskaperna är rätt underhållande med fyrhjulsdrift från Haldex.

Köprådet: Man kan köpa en manuell enbart för den snygga Spaceball-kulissen, men automatlådan Geartronic är egentligen mer rätt. Helst en mintgrön med saffransgul klädsel.
  

LISTA: 5 mest missförstådda bilarna

Volkswagen Golf GTI IV

Visst ställs det höga förväntningar när Volkswagen lanserar en ny Golf GTI. Men fjärde generationen lyckades inte etablera sig som sportig busbil.

Reklamen: ”22 år och ännu lite omognare. Den fjärde generationen har blivit ännu barnsligare. Här har vi ett hopplöst fall av omoget beteende.”

Vi skrev: ”Det var praktiskt taget Volkswagen som 1976 uppfann begreppet GTI med just Golf GTI. Därför är det smått förvånande att den nuvarande modellen känns så långt ifrån det grundläggande konceptet; en gasglad lätt liten bil med mycket rå körglädje. (ams 17/2002)

”Ljudet är hyggligt kul, men inte mer, och någon riktig gasglädje finns inte.” (ams 9/2001)

”Golf GTI har glidit in i medelåldern och blivit en liten smula flegmatisk. Den som söker en gokart får leta på annat håll.” (ams 7/1998)

Sanningen: Egentligen är namnet helt fel. Fjärde generationen Golf GTI är ingen GTI. Hade den däremot hetat Golf 1.8TS, där S står för Sport, hade Volkswagen varit rätt ute. Detta är en standard-Golf med lite extra krydda för omkörningar. Då excellerar den med fin kvalitetskänsla och kramgoa stolar.

Köprådet: GTI-modellerna var välutrustade med Recarostolar och sportratt, men det börjar bli svårt att hitta ett välskött exemplar. Leta till exempel på klubbforum i säljsektionen efter en otrimmad bil.
  

LISTA: 5 mest missförstådda bilarna

Pontiac Fiero

Ingenting kan väl rädda den här floppen? Jodå, Vintageredaktören och sportbilskännaren Daniel Östlund hävdar att Pontiac Fiero faktiskt inte är någon dum bil alls. 

Reklamen: ”Pontiac builds excitement.”

Vi skrev: …inte om Pontiac Fiero som ny, men däremot som hobbybil i nummer 19/2006. Kristian Väisänen köpte en Fiero och beställde en Ferrari 355-liknande nos och hade planer på att montera en 3,8-liters V6-motor med kompressor. ”Det är både lätt och relativt billigt att få tag på delar. Dessutom passar den direkt på Getraglådan så det behövs bara en hårdare koppling”, sade han.

Sanningen: Nej, Fiero kanske inte är en fulländad sportbil i standardutförande. Men som med många amerikanska bilar är det billigt och väldigt enkelt att modifiera bilen. Det är inga som helst problem att få en Fiero att gå riktigt fort på bana, utan att bli ruinerad.

Köprådet: Förbluffande många Fiero som säljs idag är inte i originalutförande. De flesta är mer eller mindre modifierade. Vissa byter motor medan andra använder Fieron som grund för en Ferrarireplika. Se bara till att det är väl utfört.
  

LISTA: 5 mest missförstådda bilarna

Subaru XT

Vi kan naturligtvis inte ha en lista med missförstådda bilmodeller utan att nämna vår egen projektbil. Subaru XT bjöd på en glimt av framtiden redan i slutet av 1980-talet. 

Reklamen: ”Bilen Mercedes skulle byggt om de var lite mer uppfinningsrika. Den första Subarun som byggts för att accelerera din puls.”

Vi skrev: ”Så det här är alltså framtiden. Jag har letat efter den överallt, men att jag skulle hitta den här, i ett mörkt hörn av redaktionsgaraget, och i form av en bortglömd Subarumodell från 1980-talet – det kunde jag inte tänka mig. Kul att Subaru vågade ta steget in i framtiden. Hoppas de gör det igen.” (Vintage 4/2012)

Sanningen: Kanske skulle Subaru ha tonat ned sågningen av Mercedes som lyxmärke. Det kan trots allt framstå som dumdristigt att ta sig an bilvärldens kanske mest etablerade lyxbilstillverkare. Men själva bilen är trevlig och mycket bekväm även idag – om den startar.

Köprådet: Den högteknologiska Subarucoupén finns förstås inte i drivor i Sverige. Men den går att hitta, förbered dig dock på att elektroniken kan spöka. Glöm heller inte ersättaren SVX från tidigt 1990-tal!
  

LISTA: 5 mest missförstådda bilarna

Rover SD1

En fascinerande teknikuppvisning som aldrig skådats tidigare i den brittiska bilindustrin. Tyvärr fallerade allt på grund av det ruttna kvalitetsryktet. Dags för återuppståndelse?

Reklamen: ”Upplev nya Rover 2000 med en toppfart på 167 km/h. Bilen som kommer förändra bilen. Formen är mycket aerodynamisk, det är också därför den är så snygg. Morgondagens bil för dagens förare.”

Vi skrev: …faktiskt ingenting om Rover SD1, eftersom svenska auto motor & sport grundades 19 år efter den futuristiska britten lanserades. 

Sanningen: Tanken med Rover SD1 var att förnya märket och komma bort från herrklubskänslan med mörkgrön exteriör och beige interiör med träpaneler. Föregångaren P6 blev 30 år äldre över en natt. Här har vi alltså en föregångare till nuvarande Jaguar XF och XJ, som också försöker bli kvitt traditionerna. Elektroniska troll i ledningarna är ett lågt pris att betala för att uppleva framtiden!

Köprådet: Här handlar det inte om att försöka hitta ett fint exemplar, utan om att över huvud taget få tag på ett exemplar. Och kanske ytterligare ett exemplar som reservdelsbil.

Annons
Annons
Rulla till toppen