Första bilden på helt nya Toyota Auris kombi

Vad sägs om en kombimodell på Toyota Auris – med hybriddrift? Förmodligen inte helt fel i kombitokiga Sverige och nu visar Toyota första bilden av Auris Touring Sports. Dessutom bjuder Toyota på en ansiktslyft Verso, som även den premiärvisas i Paris.
Annons

Första bilden på helt nya Toyota Auris kombi
Auris Touring Sports skulle kunna bli något i kombitokiga Sverige, inte minst om den också erbjuds som hybridmodell. Toyotas bild är väldigt mörk, men vi har försökt att lätta upp den så gott det går för att se bättre. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Toyota deklarerade tidigt att Prius skulle växa till en hel familj av modeller och hybridtekniken skulle sprida sig till fler bilar. Och nu kan vi förutom vanliga Toyota Prius även räkna in Prius Plug-in (laddhybrid med längre räckvidd), Prius+ (lite större med plats för sju), Auris Hybrid och Yaris Hybrid.

Totalt fem hybridmodeller men i Paris ska vi få se den sjätte – Toyota Auris Touring Sports. Toyota är väldigt förtegna i sin pressrelease och nämner i stort sett bara namnen på de bilar man ska visa upp. Auris Touring Sports är Toyotas första kombimodellen i C-segmentet (kompaktklass, eller även kallad ”Golf-klass”) sedan man övergav Corolla-namnet i Europa och kompletterar då femdörrars Auris, som just nu genomgår sitt första generationsskifte.

På bilden nedan skymtar vi också fronten på Toyota Verso, som kom 2009 och uppenbarligen är mogen för ett ansiktslyft. Bilden är rätt mörk, men vi ser att fronten på Verso ”facelift” anknyter till den vi först såg på Yaris Hybrid och nu också används för Auris andra generation.

Första bilden på helt nya Toyota Auris kombi
Här ser vi de tre nya och uppgraderade modeller som ska förstärka Toyotas position i C-segmentet. Till vänster andra generationen Auris, i mitten ansiktslyfta Verso och till höger den retligt mörklagda Auris Touring Sports – alltså kombimodellen. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

En hybridversion av Auris Touring Sports utlovas av Toyota men faktauppgifterna får vi vänta på. Bredvid hybriden kommer förstås också de sedvanliga alternativen med bensin- och dieselmotorer. Några faktauppgifter om nya generationen Auris Hybrid har vi alltså inte ännu, varken som femdörrars eller kombi, men tittar vi på ”gamla” Toyota Auris Hybrid drar den 4,2 l/100 km och släpper ut 100 g/km i CO2.

En Auris kombi verkar mycket vettigt och det är inte bara svenskarna som är tokiga i karosstypen. Enligt Toyota står kombimodellerna för 25 procent av försäljningen i C-klassen. En tredjedel av kunderna som köper en Auris väljer hybridmodellen och det är väl sannolikt att Toyota Auris kombi får samma utfall.

Om vi även kan hoppas på en Toyota Auris Touring Sports Hybrid Plug-in är en fråga som vi givetvis tar med oss till Parissalongen som öppnar i slutet på september. Men vad tycker ni läsare – har hybridtekniken från Toyota blivit mer intressant när det nu snart finns en kombimodell i C-klassen?

Annons
Annons
Rulla till toppen