BMW:s ”halva sexa” – vi har provkört!

BMW:s trecylindriga motor som kommer nästa år blir extremt snål, men också stark nog att leva upp till märkets sportiga image. Björn Bergman har både hört och kört trepipen. Ljudet är inte minst viktigt, säger BMW. Lyssna själv på soundet!
Annons

BMW:s
Björn Bergman åkte till München för en kort provtur med BMW:s nya trecylindriga turbomotor.

Varken det yttre eller förarplatsen avslöjar något speciellt med den röda 1-serie jag tar plats i på den tillfälliga banslingan på det gamla militärflygfältet Fürstenfeldbruck utanför München. Men ett tryck på startknappen ger mig en smärre chock: motorljudet är aggressivt – det svarar blixtsnabbt och är både kraftfullt dovt och gällt ettrigt på samma gång.

Kort sagt, det känns i bröstkorgen när jag gasar och jag undslipper mig ett spontant ”wow”. Teknikern i högerstolen ler och jag förstår att han sett samma förarreaktion förr.

BMW:s
Trecylindermotorn är en massiv pjäs i aluminium med väl tilltagen laddluftkylare till turbon. Möjligt effektuttag är mellan 120 och 225 hästkrafter.

Bilen har BMW:s åttaväxlade automatlåda som även kan handväxlas med rattpaddlar och när jag försiktigt gasar ut mot banan växlar lådan upp ganska tidigt. Det speciella motorljudet finns där, men ganska dämpat. Det känns som det fattas lite vridmoment, men min codriver påpekar att vi ligger på hög växel och råder mig att gasa lite mer. Jag lyder, lådan växlar ner och – ”wow” igen – nu vaknar alla 180 hästarna.

Vilken kraft och vilket sound! Jag håller pedalen i botten och det fräna ljudet känns lika mycket som accelerationen i kroppen när motorn varvar upp till 6.500 innan nästa växel går i.

Nu har jag fått upp farten, och vid nästa banvarv hinner jag känna efter hur otroligt lättfotad den här Ettan är när jag styr mig genom en chikan som övergår i en tvär höger. Det känns som det går för fort först, men vi klarar det helt odramatiskt. En så neutralbalanserad bil med så spårsäkert väggrepp har jag sällan upplevt.

Jag går över till manuell växling, och nu inser jag att detta är en rejält stark motor som reagerar blixtsnabbt och ger imponerande accelerationskänsla – samtidigt med ett sound som fördubblar njutningen.

Kort sagt efter en alldeles för kort provsmakning: den här motorn kommer att bli favorit för många BMW-fans när den släpps nästa år, det är jag övertygad om. Skeptikernas farhågor har kommit på skam.
 

BMW:s nya ”baby six” – så funkar den

Att BMW utvecklar en trecylindrig motor har vi hört ganska länge. Nu är den nästan klar, och någon gång nästa år dyker den upp som alternativ i 1-serien, kanske även 3-serien och helt säkert i den modell som sannolikt kallas 1-serie GT, alltså serieversionen av Concept Tourer som snart premiärvisas på Parissalongen.

GT-1:an blir den första framhjulsdrivna under BMW-namnet och samma trecylindriga motor dyker sedan upp i nästa generation av Mini, 2014.

Det som pågår är ett paradigmskifte hos Münchenmärket. Kravet från både myndigheter och kunder på radikalt minskad bränsleförbrukning och utsläpp har tvingat fram downsizing och turbomatning på motorsidan, och samtidigt har ledningen insett att man måste erbjuda framhjulsdrift för att möta konkurrensen när det gäller utrymmen i kompakta, med lastflexibla familjemodeller.

Den omtalade trecylindriga motorn ingår i BMW:s storsatsning på en helt ny, modulbaserad motorfamilj, som omfattar både bensinare och dieslar med tre, fyra eller sex cylindrar. Samtliga är turbomatade och direktinsprutade, med ett, två eller tre turboaggregat, allt efter önskad effekt. Grundmodulen är en cylinder på 0,5 liter slagvolym (vilket visat sig optimalt av flera skäl), och de nya motorerna har alltså volymen 1,5, 2,0 eller 3,0 liter.

BMW:s
Det är gott om plats under huven på 1-serien med 1,5-literstrean. Att det står ”Twin Power Turbo” betyder inte dubbla turbo, det är BMW:s beteckning på den nya motorfamiljen.

Moduliseringen är långt driven både vad gäller motorernas uppbyggnad och deras inpassning i de olika bilmodellerna. Det betyder bland annat att den nya trecylindern kan monteras såväl på tvären som på längden, alltså för både fram- och bakhjulsdrift.

När världspressen under den gångna veckan fick provköra trepipen, var den i en 1-serie, där den såg ut att ha gott om plats under huven. Eftersom ”det fattas” en cylinder framtill hamnar framvagnens vikt lite längre bak än i dagens 1-serie, och det i kombination med att motorn är lättare, betyder att 1,5-litersversionen upplevs som ännu mer kördynamisk än 1-serien i dag.

Enligt BMW är bensinmotorerna i den nya familjen konstruerade för att ge mellan 40 och 75 hästkrafter per cylinder, vilket för trecylindern betyder ett möjligt effektuttag mellan 120 och 225 hästar totalt. Vilka effekter vi får se i vilka kommande modeller, har inte avslöjats. Den motor som media fick provköra gav enligt en tekniker ”omkring 180 hästkrafter och 270 newtonmeter”. 

Det mest spektakulära när motorn startades var ljudet. En trecylindrig motor ger ett avgasljud som stiger i frekvens 50 procent snabbare än en fyrcylindrig, och det är enligt BMW:s akustikspecialister förklaringen till det speciella sound som här upplevs som mycket kraftfullt och dynamiskt.

En ingenjör avslöjade att man ägnat mycket arbete åt att finstämma avgasljudet med utgångspunkt från det naturliga ljud som i grunden är mycket likt ljudet från en turbomatad rak sexa. Han medgav dock att ”själva ljudnivån kommer nog att sänkas lite på seriebilarna jämfört med provbilarna här”.

Annons
Annons
Rulla till toppen