Så ska Opel och PSA räddas!

I helgen har det cirkulerat nya rykten om att General Motors och PSA – Peugeot och Citroën – har större planer än vi förstått hittills. Om inget drastiskt görs riskerar alla de tre biltillverkarna Opel, Peugeot och Citroën att gå under.
Annons

Så ska Opel och PSA räddas!
PSA:s styrelseordförande Thierry Peugeot, som tillsammans med sin familj är den största aktieägaren, kan tvingas till radikala lösningar för att rädda Peugeot och Citroën. Tillsammans med Opels ägare GM har man planer på att skapa ett helt nytt, gemensamt företag.

Flera av Europas volymtillverkare är nere på knä som ett resultat av eurokrisen och flera år av minskad bilförsäljning. Överkapaciteten har länge varit ett problem inom europeisk bilindustri och som referenspunkt för lönsamhet brukar man säga att en bilfabrik måste ligga på minst 80 procent av sin maximala volym – i år är flera av de stora tillverkarna nere på 50 procent eller lägre ändå.

Eftersom eurokrisen ser ut att bli långvarig finns det inget hopp om en snar förbättring. Vissa branschbedömare säger att det kan ta fem–sex år innan bilförsäljningen är uppe på ”normal” nivå igen.

Tillfälliga svackor går att hantera ekonomiskt men ingen biltillverkare klarar av att blöda pengar under en lång följd av år. Drastiska grepp måste till och Fiats koncernchef Sergio Marchionne har flera gångar uttalat att det måste till kollektiva beslut inom EU för att enas kring nödvändiga fabriksnedläggningar.

Så ska Opel och PSA räddas!
”Det här samarbetet skapar fantastiska möjligheter för våra två företag”, sa GM:s vd Dan Akerson (till vänster) i februari när den nya alliansen mellan GM och PSA tillkännagavs. PSA:s styrelseordförande Philippe Varin och Dan Akerson verkar dock ha tänkt sig ett betydligt större samgående, om man får tro uppgifterna i franska media.

Ett sätt att spara pengar på är att dela utvecklingskostnaderna mellan flera biltillverkare. Det finns många exempel på det och en ny – och kanske för många oväntad – allians är den mellan General Motors och PSA (Peugeot och Citroën) som inleddes i februari i år. De två bilkoncernerna ska dela teknik och plattformar och även göra gemensamma inköp. Målet är att om fem år spara 14 miljarder kronor årligen, men redan i slutet av detta året ska ”GM-PSA” inleda gemensamma inköp. Som en del av alliansen har GM köpt sju procent av aktierna i PSA.

Nya uppgifter från franska media som läckt ut i helgen berättar att GM och PSA diskuterat ett mycket mera omfattande samarbete. Varken GM eller PSA har bemött uppgifterna men enligt de franska tidningarna har man velat slå ihop Peugeot, Citroën och Opel till ett gemensamt företag där GM äger 30 procent. Aktieposten betalar GM genom att skjuta in 70 miljarder kronor (tio miljarder dollar) i bolaget för utveckla nya, gemensamma plattformar.

Franska regeringen skulle förmodligen inte vara helt förtjust över ett gemensamt ”GM-PSA” men fransmännen skulle äga en kontrollpost på 70 procent och de nya pengarna från USA är kanske den sista chansen att vända den negativa utvecklingen. Alternativet att inte göra någonting skulle innebära att Peugeot och Citroën sannolikt närmar sig en konkurs.

Så ska Opel och PSA räddas!
Ett av de första projekt som alliansen GM/PSA ska börja med, enligt tyska tidningsrapporter, är plattformen för nästa generation Opel Zafira – som ska delas med motsvarande modeller hos Peugeot och Citroën. Det blev ett ramaskri i maj när tyska media rapporterade att Zafira ska flyttas till Frankrike.

GM Europes förlust (Opel och Vauxhall) för 2012 beräknas bli cirka tolv miljarder kronor och enligt obekräftade uppgifter från Frankrike förlorar PSA upp emot två miljarder kronor i månaden.

Om GM och PSA enas kring ett större samarbete innebär det förmodligen att flera fabriker läggs ner hos Opel, Peugeot och Citroën. Opels utvecklingscenter i Rüsselsheim lär bli kvar, eftersom de utvecklar modeller globalt till GM, men uppsägningar blir svårt att undvika när de tyska och franska ingenjörerna ska utveckla gemensamma modeller och vissa funktioner rimligen överlappar varandra.

Marknadsmässigt kan ”Opel-PSA” bli en stark och på sätt och vis nyttig motvikt till mäktiga VW Group. Räknar man ihop nuvarande marknadsandelarna i Europa skulle Opel-PSA hamna på nästan 19 procent mot 25 procent för VW Group. Hoppet ner till trean Renault (8,5 procent) och fyran Ford (7,5 procent) är större men VW Group skulle inte vara så överlägset störst längre om Opel/Peugeot/Citroën kunde sammanföras.

Ett besvärande faktum i ekvationen är att gemensamma plattformar och modeller tar åtminstone tre–fyra år att utveckla och innan de gamla modellerna är färdiga att ersättas kan det dröja upp till fem–sex år. Orkar verkligen GM och PSA vänta så länge med tanke på den snabba takt som förlusterna läggs på hög?

Vad tror ni läsare – kan fransmän och tyskar enas för att utveckla och bygga bilar tillsammans?

Annons
Annons
Rulla till toppen