Hyundai och Kia berättade på onsdagen att de kommer introducera fler turboladdade bensinmotorer, nya växellådor och addera fler dieseldrivna modeller till sitt nuvarande utbud för att kunna hålla bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp på en fortsatt låg nivå.
Det har även rapporterats att Hyundai utvecklar en tioväxlad automatlåda för lyxbilar med start 2014. Tidigare har företaget lanserat åttaväxlade lådor för Huyndai Genesis och Equus, men också sexväxlade manuella och automatiska växellådor för sina volymmodeller.
Nu har företaget visat upp nya ”Kappa”-bensinmotorer: 1,0 TCI (turbo intercooler) och en 1,2 T-GDI. 1,0 TCI har 106 hästar och ett maxvrid på 137 Nm. Blocket är gjort i aluminium med en integrerad turbo.
Förutom de två Kappa-motorerna visade den koreanska tillverkaren också upp bensinmotorerna Gamma 1,6 T-GDI, Nu 2,0 CVVL och Theta 2,0 T-GDI. Dieselsnurrorna U2 1,1 WGT och nya Euro 6-godkända 2,0 förevisades också, samt en CVT-låda i Kappa-serien.
Hyundai berättade att man tänker öka sin globala försäljning genom att erbjuda ”skräddarsydda” motorer som passar varje region. Till exempel ska de marknader som upplever extremt väder i sina säsonger få motorer som alltid levererar oavsett temperatur.