Provkörd: Fiat 500L – liten men stor

Börjar det bli trångt att köra runt både hustru, barn och hund i din Fiat 500, men du vägrar ändå att köpa kombi? Nu finns en intressant bil just för dig!
Annons

Provkörd: Fiat 500L - liten men stor
Börjar familjen växa ur den lilla 500:an? Nu kommer den i storlek L! KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION.

Vad är nytt?

Nu kommer Fiaten för alla som gillar utstrålningen hos 500:an men vill ha större utrymmen: 500L. Med andra ord, ungefär samma grepp som när Mini lanserade Countryman för ett par år sedan.

Bokstaven L ska utläsas som ”Large” och 500L är nästan exakt sex decimeter längre än vanliga Fiat 500 med sina 414 centimeter. Bredden har ökat cirka 15 centimeter till 178 centimeter och höjden på 500L är 166 centimeter, cirka 17 centimeter mer än 500:an. Trots 500-emblemet är nykomlingen faktiskt baserad på bottenplattan från storebror Punto.   

Enligt Fiat själva är 500L en gränsöverskridande modell som är både småbil (B-segmentet), MPV och en liten SUV. Tänkbara konkurrenter är exempelvis Kia Venga, Citroën C3 Picasso och Ford B-Max.

Två motoralternativ – båda bensindrivna – är inledningsvis aktuella för den svenska marknaden. Den karaktärsfulla 0,9-liters twin air-motorn på 105 hästktafter samt den 95 hästar starka 1,4-litersmotorn, som vi provar.  

Vad är bra?

Den största tillgången är utan tvekan den rymliga interiören, där det skjutbara baksätet med individuellt fällbara stolar ger ett mycket flexibelt bagageutrymme. Med baksätet i sitt bakersta läget erbjuds rejält benutrymme för de åkande.

Stora glasytor och nätta yttermått gör 500L till en lättmanövrerad bil stadstrafik, även långturerna blir uthärdliga tack vare den relativt goda fjädringskomforten.

Vi uppskattar även det lättanvända infotainment-systemet med CD-radio, bluetooth-koppling och USB-ingång.

Provkörd: Fiat 500L - liten men stor
Modern och lekfull instrumentpanel med ett lättanvänt infotainment-system i mitten. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION.

Vad är dåligt?

Den som förväntar sig samma alerta köregenskaper som i vanliga 500 lär bli besviken, 500L rör sig nämligen klart mer sävligt än sin lillebror och den elektromekaniska styrningen förmedlar ytterst lite vägkänsla.

Provbilens 1,4-litersmotor ger knappast några blixtrande fartresurser, men mer förvånande är att den inte heller ger 500L speciellt låg förbrukning – 7,7 l/100 km blev snittet under provkörningen. Den kraftfullare twin air-motorn lär till viss del råda lite bot mot de klena fartresurserna men, som vi vet från tidigare provkörningar av motortypen, lär inte heller den vara något under av snålhet ute i verklig trafik.

Ska jag slå till?

Om mest utrymme per krona är huvudprioriteten för ditt bilköp finns andra alternativ som levererar mer, exempelvis Ford B-Max. Om du däremot är såld på retrodesign och har fler familjemedlemmar än vad som ryms i en Fiat 500 har du i ”L” en god kandidat till nästa bilköp.

Nu gäller det bara för Fiats PR-avdelning att få alla chica cityfolk att inse att de skyndsamt bör uppgradera till 500L när familjen växer.

BILDGALLERI (Foto: Hans-Dieter Seufert):

Fiat 500L 1,4 16V

Motor: 1368 cm³ 4-cyl bensin, 95 hk vid 6.000 r/min, 127 Nm vid 4.500 r/min. Växellåda: 6-växlad manuell. Tjänstevikt: 1.245 kg. Prestanda: 0–100 km/h 12.8 sek, toppfart 170 km/h. Bränsleförbrukning: (l/100 km): Blandad körning 6,2. Pris: Från 169.990 kronor. Aktuell nu.

Provkörd: Fiat 500L - liten men stor
Helhetsbetyg: 4 stjärnor av 5 möjliga.
Annons
Annons
Rulla till toppen