Slår vi upp ordet ”nomenklatur” får vi reda på att det grundar sig på latinet (”genom namn sammankalla”) och ska utläsas som ett system av termer och beteckningar som används inom ett fackområde.
Att vi slog upp ordet beror på att Infiniti beslutat sig för att förenkla sin nomenklatur för modellnamnen och låta alla modeller börja på bokstaven Q. Gamla modellnamn med G, J, M, FX, och JX utgår.
Att Infiniti väljer just ”Q” kan vi härleda tillbaka till slutet av 80-talet och dåvarande flaggskeppet Q45, som baserade sig på Nissans limousinemodell President 250. Alla sedanmodeller, cabrioleter och coupémodeller får ett modellnamn som börjar med Q och åtföljs av en siffra.
Suvmodellerna – eller ”crossovers” som nog Nissan/Infiniti föredrar – får tillägget ”X”, alltså QX plus en siffra som betecknar storleken.
Allra första sedanmodellen i nomenklaturen blir Infiniti Q50 och den kan vi inte visa ännu, då den får sin publika premiär på Detroitsalongen i mitten av januari. Nästa modellnamn är Q60, de coupé- och cabrioletmodeller som tidigare såldes som G37. Största modellen, fyrdörrarssedanen Q70, hette tidigare M45 och M35.
Bland suvar och crossovers hittar vi bamsingen Infiniti QX80 längst upp och den hade detta namn förut också – eller åtminstone nästan, ”QX56” var namnet. Gamla modellnamnen FX, JX och EX byts ut till QX70, QX60 och QX50.
Vad säger ni läsare – blir det här en bra förenkling av nomenklaturen hos Infiniti? Eller har man låtit sig inspireras lite väl mycket av Volvos modellnamn?