Mon dieu! Citroën C6 är nedlagd

En epok avslutades när Citroën i onsdags producerade det sista exemplaret av C6. Nu finns inga stora, lyxiga flaggskepp kvar hos Citroën, Peugeot eller Renault. Visst var det bättre förr?
Annons

Mon dieu! Citroën C6 är nedlagd
Leendet hos Nisse Svärd går inte att ta fel på – Citroën C6 är en förbaskat trevlig bilmodell! Men det tycker inte tillräckligt många, tyvärr, och produktionen är nedlagd. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Man kan undra över vart världen är på väg. I onsdags, 19 december, producerades det sista exemplaret av ”flaggskeppet” C6, den stora och lyxiga långfärdsvagnen som utgjorde skapelsens krona hos Citroën. Därmed är en epok över för fransk bilindustri som inte längre har några modeller kvar i detta exklusiva segment. Vad ska presidenten åka i nu?

Citroen C6 (2005–2012) var en efterlängtad ersättare till XM (1989–2000), som i sin tur följde efter CX (1974–1991). Om C6, XM eller CX var den sista ”riktiga” Citroën är en öppen fråga som fortfarande diskuteras på forum runt om på nätet. Sen finns det ju de som hävdar att DS (1955–1975) är den enda riktiga bil som Citroën någonsin byggt…

Att hitta en Citroën C6 årsmodell 2012 blir inte lätt då det endast byggdes runt 500 bilar i år. Sammanlagt tillverkades 23.384 Citroën C6. Det ska jämföras med XM som byggdes i nästan 334.000 exemplar, CX som kom precis över miljonstrecket och DS som nådde den imponerande siffran 1.456.000 bilar.

Mon dieu! Citroën C6 är nedlagd
Kisar vi lite med ögonen kan vi föreställa oss ett mysigt fik vid kanten av Seine i Paris. Men det är förstås Stockholm vi ser på bilden, om man fokuserar tillräckligt länge och kan se bortom den undersköna Citroën C6. Foto: Daniel Östlund KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Det vi nu kan hoppas på är att Citroën tar sitt förnuft till fånga och verkligen bygger en seriemodell av det väldiga Metropolis-konceptet (5,3 meter lång) som först visades våren 2010.

Renault har inte på flera år producerat någon stor limousine för Europa och senaste modellen åt det hållet var Vel Satis, som byggdes mellan 2001–2009, en efterföljare till Safrane. Några planer på att introducera modellen SM7, som Renault bygger ihop med Samsung för vissa marknader, verkar inte finnas. Inte heller Renault Latitude verkar leta sig hit, den är enbart avsedd för ett 50-tal marknader utanför Europa. Och tro det eller ej så har Renault en tredje modell, ”nya” Safrane, som alternativ i Mellanöstern – men bara där.

Däremot ryktas Renault jobba på en ny lyxvagn baserad på samma plattform som nästa E-klass, ett resultat av samarbetet mellan Renault och Mercedes som inleddes våren 2010. Runt 2016 ska den nya lyxlimpan från Renault vara redo för lansering, om vi får tro ryktena.

Mon dieu! Citroën C6 är nedlagd
Lite fransk villervalla, precis som det ska vara i en klassisk lyxlimpa från grodätarnas land. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Och Peugeot då, undrar ni? Nja, efter att Peugeot slog ihop 407 och 607 till en modell – Peugeot 508 – så det mest varit konceptbilar och väldigt lite snack om nya modeller. Konceptbilen Peugeot RC från Parissalongen 2008 var lovande, liksom konceptet ”908 RC” två år innan. Och sen blev vi förstås fullständigt golvade av sportkonceptet Peugeot Onyx i höstas, men det är ju ingen limousine utan mer en sportvagn som smitit från 24-timmars i Le Mans.

Vad ska då franska presidenten åka i framöver? Frågan har en viss relevans då vi vet att en fransk president aldrig skulle sätta sina kostymbyxor i en tysk läderklädsel, eller ännu värre – amerikansk. Vi vet att franska departement köpt på sig ett gäng C6:or så de klarar sig några år, i väntan på en eventuell större DS-modell från Citroën.

Mon dieu! Citroën C6 är nedlagd
Numera rullar Nisses C6:a ute på Lidingö, en försäljning som han (Nisse) ångrar nästan varje dag. Citroën C6 är balsam för själen. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Annons
Annons
Rulla till toppen