Mazda 6 ska få amerikaner att välja diesel

Nu ska dieslarna erövra USA efter många år med total dominans för bensinbilar. Mazda 6 kommer med dieselmotor – och även amerikanska Chrysler och GM satsar på diesel. Rätt eller fel?
Annons

Mazda 6 ska få amerikaner att välja diesel
Åtta av tio sålda Mazda CX-5 är dieseldrivna i Japan, och nu vill tillverkaren börja sälja dieslar även i USA. Ett viktigt steg är Mazdas racebil med Skyactiv-D-motor.

Återigen ryktas det om att amerikanska bilköpare i allt högre utsträckning väljer en dieselbil. Visst har du hört det förr? Men den här gången stämmer faktiskt uppgifterna. Under 2013 ska 22 nya dieselmodeller lanseras i USA, och 2017 ska 54 bilmodeller med dieselmotor finnas till salu i USA, enligt Bosch.

Försäljningen av dieselbilar ökade med 24 procent under 2012 jämfört med 2011 – en stor ökning, även om det är från mycket små volymer. Det är fortfarande bara tre procent av de sålda bilarna i USA som är dieseldrivna. Totalt ökade bilförsäljningen (för alla bränslen) med 13,5 procent.

Mazda är en av de drivande krafterna bakom dieselboomen i Japan. Hela åtta av tio sålda Mazda CX-5 är dieseldrivna, i ett land som straffbeskattat dieselbilar sedan många år.

Nu försöker Mazda driva på dieselförsäljningen även i USA. Som vi skrev i nummer 22/2012 lanseras Mazda 6 med dieselmotorn Skyactiv-D i USA, och blir därmed den första japanska personbilen med dieselmotor i USA. Dessutom kör Mazda långloppsracing med en dieseldriven Mazda 6 Skyactiv-D, bland annat i Rolex 24H poå Daytona.

Mazda 6 ska få amerikaner att välja diesel
Greg Young är pr-chef på Mazda och tror att fler amerikaner snart väljer en dieselbil.

”Vi undersöker möjligheten att lansera dieselmotorn som ett prestandaalternativ i USA. De amerikanska journalisterna gillar vår nya diesel. Golf TDI och Jetta TDI visar att det går att sälja dieselbilar i andra prisklasser än tyska lyxbilar i USA”, sade Greg Young, Mazdas globala pr-chef till auto motor & sport vid provkörningen av Mazda 6.

Även General Motors och Chrysler planerar flera dieselmodeller för USA-marknaden, och både Volkswagen och Audi säljer redan flera dieselmodeller.

”Allt fler accepterar diesel. Det beror dels på att  europeiska biltillverkare tar med sig dieselmodeller till USA, och dels på infrastrukturen som hela tiden utvecklas för dieselbilar”, säger Mike Manley, vd för Chrysler och Jeep, till Wall Street Journal.

Bakom beslutet att lansera dieselmodeller i USA ligger kundernas krav på lång räckvidd. Dessutom är dieselmodellerna ofta billigare än motsvarande hybridmodell. Men Ford hävdar att de nya bensindrivna EcoBoost-motorerna med turbo är ett billigare sätt att sänka förbrukningen, och Honda har skrotat planerna på en diesellansering i USA helt.

Dieselandelen i USA förväntas öka till 7,5 procent 2018, enligt en analysfirma.

”Regeringen gynnar elbilar, men många konsumenter föredrar dieselbilar”, säger Mike Omotoso, analytiker på LMC Automotive till WSJ.

Annons
Annons
Rulla till toppen