Verkstadsbesöket ses av de flesta bilägare som ett nödvändigt ont. Länsförsäkringar har undersökt tio vanliga bilmodeller – hur ofta ägarna måste besöka verkstaden, och hur mycket det kostar.
”Vi hoppas att maskinskaderapporten ger en hjälp på vägen när du ska köpa en begagnad bil”, säger Petra Wahlund, produktchef för motorförsäkringar på Länsförsäkringar.
Reservdelarna står för nästan 70 procent av den totala reparationskostnaden. Analysen visar också på att reparationskostnaderna för samma typ av skada på samma bilmodell kan skilja sig mycket åt beroende på vilken verkstad som reparerat.
”En viss komponentskada kan på en och samma bilmodell kosta flera tusen kronor mer än hos en annan verkstad, vilket tyder på att verkstäder hanterar maskinskadorna på olika sätt. Vi har sett att en skada på en ac-kompressor kan kosta allt mellan 6.000 kronor till 16.000 kronor”, säger Petra Wahlund.
Det går alltså att spara många tusenlappar på att välja rätt verkstad.
Reparationer på Audi A6 och Audi A4 kostar mest, medan Ford Focus-ägarna oftast behöver besöka verkstaden. Motorskador kostar i genomsnitt 21.000 kr, skador på kyl- och värmesystem 10.500 kr, skador på bromsar kostar i genomsnitt 14.000 kr och den genomsnittliga reparationskostnaden av elektronik är 9.500 kr.
Läs hela rapporten i pdf-format
Bilmodell | Frekventa fel | Reparationskostnad |
Audi A6 | Motor – Spridda skador, ofta motorbyte | 28.000 kr |
Audi A4 | Motor – Spridare | 20.000 kr |
BMW 3-serie |
Motor – Spridda skador | 19.500 kr |
Volkswagen Golf V | Motor – Kamrem/Kamkedja | 14.500 kr |
Volvo V70 II | Kyl- och värmesystem – Ac-kompressor | 12.500 kr |
Ford Focus | Bromsar – ABS/ESP-styrenhet | 12.500 kr |
Skoda Octavia | Kyl- och värmesystem – Ac-kompressor | 12.000 kr |
Volkswagen Passat | Motor – Spridda skador | 12.000 kr |
Volvo V50 | Kyl- och värmesystem – Kondensor | 8.500 kr |
Peugeot 307 | Kyl- och värmesystem – Vattenpump | 6.900 kr |