Ferraris ”LaFerrari” – vackrast av alla?

Äntligen är Ferraris supersportbil officiell och namnet är – håll i er – ”LaFerrari”. Totaleffekten från V12:an och elmotorn är 963 hk och toppfarten anges till ”över 350 km/h”. 0–300 km/h ska gå på 15 sekunder, alltså nästan lika snabbt som Koenigsegg Agera R.
Annons

Ferraris ”LaFerrari” – vackrast av alla?
Dörrarna viker upp sig och det ser ut att finnas ett par stödjande gångjärn i bakkant. Vad bilden inte avslöjar är att LaFerrari inte är någon liten bil, direkt, med en längd på 4,7 meter. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION! Det finns fler högupplösta bilder längre ner på sidan.

Genèvesalongens stora stjärna levererar Ferrari i form av sin välbevarade hemlighet, den nya supersportmodellen ”LaFerrari”. Namnet har redan väckt en hel del rabalder och ni är välkomna att tycka till i kommentatorsfältet nedan. Namnet ska åsyfta att detta inte bara är en Ferrari utan den Ferrarin, med allt vad varumärket står för förpackat i en bil (”Ferrarin Ferrari”) Men i väntan på era åsikter ska vi berätta vad vi vet, så här långt.

De av er som följt nyhetsflödet sedan i höstas känner nog igen en del av faktauppgifterna om Ferrari LaFerrari. V12:an är på 6.262 cc och vrider ur sig 800 hk (588 kW) vid 9.000 rpm, maxvridet är 700 Nm vid 6.750 rpm. Längst bak i transaxeln (växellådshuset bakom bakaxeln) sitter elmotorn som stöttar den nerviga V12:an med 163 hk (120 kW) och 270 Nm. Elmotorn hjälper till vid start från stillastående och kan även skjuta på vid växlingarna då V12:an är urkopplad under några korta millisekunder.

Prestandauppgifterna för Ferrari LaFerrari är lite svävande ännu men 0–100 km/h anges till ”under 3 sekunder” och toppfarten är ”över 350 km/h”. Med enbart bakhjulsdrift är det förstås svårt att få en riktigt bra 0–100 tid (tänk Nissan GT-R) men 0–300 km/h ska på 15 sekunder för LaFerrari. Vilket är bara några tiondelar långsammare än Koenigsegg Agera R (14,53 sekunder).

Missa för allt i världen inte YouTube-klippet nedan på Ferraris nya LaFerrari. Äntligen får vi höra hur V12:an låter – liknar ljudet Formel 1?




Ur miljösynpunkt hjälper elmotorn till en hel del och enligt EU:s testcykel ska LaFerrari inte ge ett större koldioxidutsläpp än 330 g/km, vilket ska sättas i relation till den enorma toppeffekten som drivpaketet kan ge. Målet är att utveckla Hy-Kers systemet ytterligare för att kunna köra LaFerrari på enbart elmotorn under kortare sträckor, vilket i så fall kan sänka CO2-utsläppet till runt 220 g/km (sannolikt då enligt de regler som gäller för EU:s laddhybrider).

Designmässigt är LaFerrari nog något av det djärvaste som Ferrari gjort. Man kan skönja några huvudlinjer längs sidorna men enligt de uppgifter vi fått under hösten är hela karossen underkastad de siffror som producerats i vindtunneln. Ingenting är designat för ”show” utan bara för ”go”. LaFerrari är ritad av Ferraris chefsdesigner Flavio Manzoni, utan någon hjälp av Pininfarina, men som tidigare nämnts är det nog vindtunneln som fått bestämma det mesta. Vikten anges till 1.255 kilo men det är ”torrvikt”, utan några vätskor som bensin och olja.

Bromsarna är utvecklade av Brembo, keramiska skivor givetvis och från 200–0 km/h ska det bara behövas 115 meters bromssträcka. Fram sitter det 398 millimeter stora skivor och bak är diametern 380 mm. Greppet sköter Pirelli om med speciella P-Zero däck i dimensionen 265/30-19 fram och hela 345/30-20 bak.

Endast 499 exemplar av Ferrari LaFerrari ska byggas och det blir bara tre kulörer att välja på. Priset för LaFerrari är 1,2 miljoner euro, i runda slängar 1,5 miljoner kronor mer än McLaren P1 som också premiärvisas i Genève och har ungefär samma toppeffekt och drivlina. Men målgruppen är förmodligen ganska okänslig för pris.

Som signaturen ”Henrik” så vänligt tipsade om finns det mycket mer att lära och läsa om Ferrari LaFerrari på specialsajten med samma namn. Klicka på länken för att hoppa dit i ett nytt fönster.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen