Ante Maletic var beredd med kameran när BMW:s testflotta, med BMW i8 i spetsen, drog in på den lokala Statoilmacken i närheten av Bengtsfors*.
Den spännande laddhybriden får en turboladdad 1,5-liters trecylindrig motor fram på 220 hk och 300 Nm. Med hjälp av elmotorn blir effekten 350 hk, 0-100 km/h går på under fem sekunder medan förbrukningen ska stanna på 3 l/100 km. Toppfarten är på BMW-manér begränsad till 250 km/h.
Förbränningsmotorn driver bakhjulen medan elmotorn tar hand om framhjulen. Med kombinerad drift får alla fyra hjulen drivning på i8. Kraften till elmotorn kommer från ett litiumjonbatteri och räckvidden på ren el blir 3,5 mil.
Tre körlägen finns tillgängliga: ett Eco-läge där elmotorn driver framhjulen, ett sportläge där bensinmotorn driver bakhjulen och ett kombinerat läge där bäda motorerna används och gör bilen fyrhjulsdriven. Tack vare LifeDrive-konceptet sparas 250-300 kilo jämfört med en konventionell sportkupé.
BMW i8 har officiellt lanseringsdatum 2014.
*Macken kan så klart ligga någon annanstans men utifrån Google Maps verkar den ligga i Dalsland.