På den gamla goda tiden när sportvagnarna inte var helt nedkletade med dekaler kunde man se vilken färg karossen hade – och den var mycket viktig. Med hjälp av kulören gick det nämligen att definiera nationaliteten. Rött stod för italienska bilar, Storbritannien körde mörkgrönt och de franska bilarna var blå – lätt att förstå (helt ofrivilligt rim på slutet).
När nu Alpine deklarerar att man återvänder till klassikern på Le Mans – efter 35 års frånvaro – så sker det naturligtvis i en blå bil. Det sker förstås också med hjälp av moderkoncernen Renault/Nissan som båda har lång och framgångsrik erfarenhet inom motorsporten, till exempel är det Nissan som bidrar med V8:an på 4,5 liter och cirka 500 hk. Klassen Alpine valt är LMP2, alltså snäppet under värstingbilarna i kungaklassen LMP1.
”Bil #36 Alpine” debuterar om bara några dagar, 26–27 mars, då det officiella testande i ELMS (”European Le Mans Series”) inleds. Höjdpunkten under året är förstås 24-timmars på Le Mans, som i år körs 22–23 juni (åker du till Frankrike får du alltså ta med dig midsommarstången).
Alpine deltog i 24-timmars på Le Mans elva gånger mellan 1963 och 1978, med bland annat en totalseger (1978) och sju klassvinster. Förra våren meddelade Renault att man återupplivar Alpine med hjälp av brittiska Caterham. Det samarbetet ska resultera i två lättviktiga sportbilsmodeller som ska vara redo 2015–2016.