I slutet av januari blev det officiellt att Dacia ställer upp i STCC. Under måndagen visades bilen för första gången och auto motor & sport var på plats, som enda svenska biltidning.
”Jag ser verkligen fram emot att få testköra bilen, men först ska det genomföras vindtunneltest och det redan imorgon faktiskt”, berättar en glad Mattias Andersson.
Dacia Dealer Team gör en tvåårig satsning på att stärka kännedomen kring bilmärket.
”Vi skulle kunna sponsrat alla möjliga typer av tillställningar men folk skulle ändå inte veta vad Dacia är för något. Nu står vårt namn stort och tydligt på vår tävlingsbil så nu kommer fler få upp ögonen för Dacia”, säger Joakim Jöhncke, varumärkesansvarig för Dacia i Norden.
Bilen heter kott och gott Dacia STCC Edition. Designmässigt ska den likna Sandero, i alla fall i fronten. Men eftersom tävlingsbilen har en sedankaross så kommer baklamporna från Logan, en modell som inte säljs i Sverige.
Årets STCC-bilar är av samma typ som fjolårets TTA-bilar. Det innebär att alla team, oavsett vilket bilmärke de representerar, kör med enhetschassi och enhetsmotor. V6-motorn levererar drygt 400 hästkrafter och effekten går via en sekventiell låda vidare till bakhjulen.
”Motorn kommer från Renault/Nissan-koncernen så vi är det enda teamet som har en egentlig koppling till motorn. Det kanske inte Volvo, BMW och Citroën talar så högt om”, skrattar Joakim Jöhncke.
Redan under tisdagen, den 26 mars, ska samtliga team genomföra vindtunneltest i Göteborg. Därefter bestäms inställningar på vingen och frontspoilern. I mitten av april är det dags för officiella testdagar på Ring Knutstorp. På samma bana går sedan preimärloppet 3–4 maj.
”Hittills har jag 99 segrar i min racingkarriär. Självklart drömmer jag om att erövra den hundrade med Dacia”, avslutar Mattias Andersson.