Jaguar visar nya XJR – plus en överraskning

Äntligen är XJR-namnet tillbaka hos Jaguar! Den här gången med trimmad kompressor-V8. Dessutom överraskar Jaguar med nya XKR-S GT.

Precis som modet föreskriver har Jaguar testat nya XJR vid Nürburgring, men också på brittiska Rockingham och på kurviga landsvägar i Wales.

Jaguar XJR finns i en långversion för baksätesdirektörer – men med V8-motor och 550 hästar kanske man hellre kör själv.

Det samlade intrycket från bilsalongen i Genève blev att biltillverkarna inte bara fokuserar på lägre utsläpp och fler krockzoner – hästkraftsracet fortsätter, och nu sprider det sig vidare till bilsalongen i New York.

Jaguar släpper den snabbaste och starkaste XJ-modellen någonsin. Modellnamnet XJR gör comeback med en 550-hästarsversion av Jaguars och Land Rovers kompressormatade V8-motor under huven. Den sitter också i bland annat Jaguar XFR och Range Rover.

Motorn har ett maffigt vridmoment på 750 Nm. 0–100 km/h klaras av på 4,4 sekunder och toppfarten är 280 km/h. Jaguar XJR finns enbart med bakhjulsdrift och en uppdaterad 8-stegad automatlåda.

Andra förändringar som XJR-köparen får njuta av är uppdaterad fjädring, skarpare styrrespons, större bromsar och bredare däck. De exteriöra skillnaderna sträcker sig till ett aerodynamiskt bodykit, fyra avgasutblås och ett antal R-emblem.

Supersedanen kostar 960.000 kronor, finns också i en dyrare långversion och lanseras under sommaren.

• Fler bilder på Jaguar XJR finns i galleriet nedan!

XK-modellen har hängt med sedan 2006. Kanske blir GT-versionen av XKR-S den sista specialmodellen innan XK ersätts?

Kolfiberdetaljer och keramiska bromsar blir de största skillnaderna mot en "vanlig" XKR-S.

Som om det inte vore nog med den läckra XJR-modellen visar Jaguar också upp en helt ny GT-version av Jaguar XKR-S. Den ska tillverkas i begränsad upplaga på 30 exemplar – och bara för den nordamerikanska marknaden, åtminstone i nuläget.

Den kompressormatade V8-motorn på 550 hästar har lämnats orörd. Skillnaden ligger istället i ett aggressivt bodykit, som bland annat har en ny frontsplitter. Dessutom får XKR-S GT-köparen flera kolfiberdetaljer, som diffusorn och bakvingen. Det får bilen att se snabb ut och i videon nedan kan ni själv bedöma hur XKR-S GT tar sig ut.
 


Lättviktsmaterialet gör att sprinttiden till 60 mph (96 km/h) kapas från 4,2 till 3,9 sekunder. För första gången i en Jaguar finns också keramiska bromsar.

Jaguar XKR-S GT blir alltså bara aktuell i Kanada och USA i första skedet, men tjatar märkesentusiasterna tillräckligt högt är det inte otroligt att Jaguar också släpper en europeisk version senare.

Klicka för att se fler bilder på Jaguar XKR-S GT!

Hade jag varit på jakt efter en snabb direktionslimousin hade Jaguar XJR stått högst upp på önskelistan.
77
41