Din nästa Audi kan byggas i Mexiko

Audi ska köra om BMW och tillverka två miljoner bilar årligen redan 2020. Nu satsar Audi sex miljarder kronor på en ny fabrik i Mexiko, som ska bygga nästa generation Q5 – även för svenska köpare.
Annons

Din nästa Audi kan byggas i Mexiko
Audis nya fabrik i Mexiko täcker ett område stort som 400 fotbollsplaner, och blir en viktig del i Audis mål: att sälja två miljoner bilar årligen år 2020. Rafael Moreno Valle Rosas, regeringschef i området Puebla skakade hand med Audis styrelseordförande Rupert Stadler.

Den senaste biltillverkaren som etablerar sig i Mexiko är Audi. Allt fler företag inser att landet ligger strategiskt placerat med närhet till både Syd- och Nordamerika.

Startskottet för den nya fabriken, som kostar omkring 6,3 miljarder kronor, har redan gått, och inom tre år ska detta bli den enda Audifabriken i världen som bygger Q5-modellen. Från och med 2016, när Audi lanserar andra generationen av Q5, tillverkas den alltså i Mexiko. Fabriken ska dock även producera andra modeller för de amerikanska marknaderna.

”Mexiko var ett väldigt medvetet val. Det är beläge mellan Nord- och Sydamerika, vilket gör det till en grundbult för dessa två regioner, och en idealisk exportbas”, säger Rupert Stadler, styrelseordförande för Audi.

Lönerna för mexikanska anställda är fortfarande betydligt lägre än i USA. Kombinerat med flera handelsavtal samt den geografiska närheten till framför allt den viktiga USA-marknaden, ger det ett bra läge för Audi.

Bara två dagar före att Audi presenterade planerna på den nya fabriken offentliggjorde Honda byggstarten på en ny växellådsfabrik i mexikanska Celaya. Även Mazda och Nissan har planer på nya fabriker medan General Motors och Ford redan finns etablerade.

”Mexiko är en idealisk exportbas.”
Rupert Stadler, styrelseordförande för Audi
Din nästa Audi kan byggas i Mexiko
När ersättaren till nuvarande Audi Q5 lanseras byggs den enbart i Mexiko. Fler Mexikobyggda modeller kan följa senare.

Under 2012 lyckades Mexiko locka investeringar på totalt 26 miljarder kronor bara från biltillverkare, enligt nyhetsbyrån Reuters. Mexiko är numera världens åttonde största biltillverkarland.

Vid sidan om den mexikanska fabriken har Audi också planer på att bygga en anläggning i Brasilien. På så sätt kan Audi undvika de höga kostnaderna för bilimport till landet. Men exakt vad som menas med ”lokalt byggda bilar” i Brasilien verkar inte riktigt klart.

”Vi studerar just nu några detaljer, men inte ens regeringen är säkra på vilka delar som måste produceras lokalt”, säger Rupert Stadler till Reuters.

Annons
Annons
Rulla till toppen