Nya Peugeot 308 – som inte heter 309

Här har vi de första officiella bilderna på nya generationen Peugeot 308. För första gången behåller modellen namnet 308 och som vi ser visar designen ett tydligt släktskap med nya 208 och 2008. Förutom nya designen har 308 förbättrats med lägre vikt – minus 140 kilo!
Annons

Nya Peugeot 308 – som inte heter 309
Vad säger ni läsare – blev det ett lyft för Peugeot 308 när Gilles Vidal fick rita om designen? Klicka på bilden ovan för att hoppa till bildgalleriet med högupplösta foton.

Peugeots chefsdesigner Gilles Vidal fortsätter att mejsla ut nya modeller i samma stil som han började, med Peugeot 508. Fast i rättvisans namn ska vi säga att den bilen var i stort sett färdig när Gilles Vidal tillträdde sin tjänst i början av 2010.

Som alltid handlar bildesign om ett komplext lagarbete men när nu Gilles Vidal haft ett fast grepp om taktpinnen i några år så har vi sett hur den stora ”fiskmunnen” försvunnit i fronten på nästan alla Peugeots modeller. Storsäljaren Peugeot 308 blir en av de sista modellerna att stöpa om i den nya formen och nu har de officiella bilderna kommit som visar designen på nya 308.

Som vi berättat tidigare har Peugeot ändrat sin modellnomenklatur och fortsätter inte med den gamla skolan där nya modeller växer uppåt. Peugeot 205 blev 206, som blev 207, som numera är Peugeot 208, och så vidare. Problemet – som Peugeot kanske borde ha förstått redan från början – är att man förr eller senare når ”taket” i form av siffran 9 och sedan måste börja om med 1 igen.

Peugeot 309 är ju dessutom en modell som redan funnits och när nuvarande 308 stod inför sitt generationsskifte beslutade sig Peugeot för att stanna vid ”08” för de mera påkostade modellerna – och döpa budgetmodellerna för ”01”.

Tekniskt grundar sig nya Peugeot 308 på PSA-koncernens EMP2-plattform och längden är 425 centimeter. Plattformen har gett utrymme för betydande viktminskning och nya Peugeot 308 ska väga cirka 140 kilo mindre än sin föregångare. Ny teknik hittar vi bland annat i form av ”full-LED” strålkastare, det vill säga hela ljusbilden byggs upp av lysdioder (tillval eller standard, på vissa modeller).

Interiören domineras av två intryck, den relativt lilla ratten med instrumentavlan placerad ovanpå, samt den stora pekskärmen i toppen av mittkonsollen. Pekskärmen mäter 9,7 tum och samlar kommandon för olika funktioner, vilket har gjort att mängden knappar och rattar i övrigt har blivit färre. Tittar man riktigt noga syns det också att varvräknaren till höger på instrumenttavlan går på ”fel” håll, alltså moturs. Det kräver nog en del tillvänjning.

Detaljer om motorer och prestanda får vi vänta på men snålaste versionen ska ha ett CO2-utsläpp på endast 85 g/km, vilket borde innebär att nya Peugeot 308 klarar de svenska kraven för att benämnas som ”miljöbil”. Nya Peugeot 308 ska tillverkas i Sochaux-fabriken i Frankrike, publik premiär blir det på Frankfurtsalongen i september och under hösten startar försäljningen.

Annons
Annons
Rulla till toppen