Har Nissan Micra äntligen blivit snygg?

”Mer än ett ansiktslyft” säger Nissan om sin uppgraderade Micra. Bättre material, fler finesser, högre utrustningsnivå och delvis nytt utseende ska locka kunder som inte nöjer sig med en enkel budgetbil.
Annons


Vad säger ni läsare – är det här ”mer än ett lyft”? Det är i alla fall Nissans övertygelse att man nu gjort en total genomgång av småbilen Micra och lyft modellen till en mera påkostad nivå.

Hur väl Nissan lyckats med detta lämnar vi besked på så fort vi får provköra ”nya” Micra. Vi vet sedan förut genom auto motor & sports begagnatbetyg att ägarna till Nissan Micra är grymt nöjda med problemfriheten (bättre än till och med Toyota Yaris) och byggkvalitén, men klankar ner på komfort och buller. I begenkäten ser vi att betygen för baksäte och bagagevolym inte heller är bra, men helt i linje med vad man kan vänta för en bil som är under 3,8 meter i längd.

Fjärde generationen Nissan Micra lanserades i Europa i slutet av 2010 och när det nu är ”halvtid” vill man ge ett rejält lyft i väntan på den femte generationen Micra, som ska produceras i Frankrike från och med 2016. I ansiktslyftet på Micra ser vi bland annat ny front, ny motorhuv och nya framskärmar. Huvudstrålkastarna är också nya och grillen anknyter lite mer till övriga Nissan-modeller.

På utsidan noterar vi också nya fälgmodeller i 15 och 16 tum, ny stötfångare bak och LED-teknik i bakljusen. Två nya kulörer tillkommer som alternativ till de åtta som redan fanns till Nissan Micra, som för övrigt är Nissans tredje mest säljande modell i Europa efter Qashqai och Juke.

På insidan hittar vi mer påkostade textilier, mindre plastig känsla i panelerna, ny instrumenttavla och ny mittkonsoll.

Den som vill lyxa till sin Micra väljer till navigation och får då senaste NissanConnect-systemet med den större 5,8-tums bildskärmen. Navigationen har för övrigt något som kallas ”eco-routing” och den kan staka ut färdvägen som sannolikt är den allra snålaste sträckan fram till målet.

Destinationen kan för övrigt programmeras in i förväg på en PC eller läsbräda och laddas in via Googles ”Send-To-Car” system. Även andra Google-tjänster kan användas som väderprognos, varning för hastighetsgränser, tydliga miljöbilder som ska underlätta att hitta rätt avfart, information om flygtider, med mera.

Ett annat tillval är parkeringshjälpen som kan mäta längden på parkeringsfickan och i förväg ge besked om det går att fickparkera. Hur skicklig man är som fickparkerare går att ställa in, från novis till expert. Och behöver man be om hjälp från de högre makterna går det utmärkt genom att vända sig uppåt och titta ut genom det stora panoramaglastaket (tillval).

Något som Nissan däremot inte ändrat på är drivlinorna, de två trecylindriga motoralternativen som lanserades 2010 är intakta. Det innebär 1,2 liters bensinmotor som med överladdning ger 100 hk och sugmotorn ger 80 hk. Kompressormotorn är snålast enligt NEDC-normen med ett CO2-utsläpp på 95 g/km. Femväxlad manuell låda är standard men det går att välja till Nissans steglösa CVT-låda.

Annons
Annons
Rulla till toppen