Opel Adam får trecylindrig turbomotor

Nästa år kan Opel Adam-köparna välja en helt nyutvecklad, trecylindrig turbomotor på 115 hästar. Den lanseras senare i resten av modellprogrammet. Adam blir också först med en helt ny, sexväxlad transmission.

Opel Adam ska bli både starkare och snålare med en ny, trecylindrig turbomotor. Lanseras 2014.

Med roliga tillval och fräcka färgkombinationer lanserades Opel Adam som ett alternativ till "livsstilsbilarna" Fiat 500 och Mini. Men under huven finns en fyrcylindrig bensinmotor som inte riktigt kan matcha det roliga utseendet.

1.0 SIDI (Spark Ignition Direct Injection)

Opels nya 1.0 SIDI (Spark Ignition Direct Injection), en trecylindrig turbomotor.

Nästa år blir det ändring. Opel lanserar en ny motorfamilj som kallas Small Gasoline Engine med tre- och fyrcylindriga aluminiummotorer på mellan 1,0 och 1,6 liter.

Opel Adam får en trecylindrig variant av SGE-motorerna på 115 hästkrafter (85 kW), kallad 1.0 SIDI (Spark Ignition Direct Injection). Vridmomentet är inte svindlande högt, 165 Nm, men sträcker sig från 1.800–4.700 rpm.

Motorn kopplas till en 6-växlad manuell låda, som även den är nyutvecklad. Direktinsprutning och cylinderblock i aluminium ska se till att sänka förbrukningen med omkring 20 procent. Enligt Opel kan vi förvänta oss CO2-utsläpp som klart understiger 100 g/km, men de exakta siffrorna får vi vänta på.

"När vi utvecklade den här motorn, ville vi inte bara minimera förbrukningen och utsläppen, utan också visa att tre cylindrar kan vara precis lika förfinade som fyra eller fler", säger Matthias Alt, chefingenjör för SGE-motorfamiljen, till Autocar.

Den sexväxlade, manuella transmissionen är mycket kompakt – vilket också bidrar till att reducera vikten. Lådan väger bara 37 kilo, vilket är cirka en tredjedel mindre än motsvarande transmissioner. Den nya sexväxlade lådan ska hamna i en mängd GM-modeller och tål upp till 220 Nm. Även backväxeln är synkroniserad i den nya lådan. Enligt Opels ingenjörer är lådan lätt att manövrera med korta, distinkta steg mellan växlarna.

Helt rätt att satsa på downsizing – färre cylindrar och turbo är framtiden!
174
127