Suck – Subaru BRZ STi var ”bara” en BRZ tS

Uppenbarligen ropade vi hej för tidigt. Den utlovade, extra sportiga Subaru BRZ STi visade sig vara något annat – en specialbyggd BRZ tS. Men BRZ tS är en nog så trevlig överraskning, i väntan på den ”riktiga” STi-modellen.
Annons

Suck – Subaru BRZ STi var ”bara” en BRZ tS
Nej, det är inte den ”riktiga” Subaru BRZ STi, utan en specialversion: BRZ tS. Fler och större bilder finns på en japansk Subaru BRZ-sajt, klicka på bilden för att hoppa dit.

Subaru är ett varumärke som omges av nöjda ägare och hängivna entusiaster. Längtan efter en ny STi-modell är stor men när vi för några dagar sedan utlovade Subaru BRZ STi var vi lite, lite för tidigt ute.

Den Subaru BRZ STi som antyddes på Subarus speciella STi-sajt visade sig vara en annan version – Subaru BRZ tS – som premiärvisades på tuningträffen ”86 Festival” på Fuji Speedway.

Skillnaden mellan en ”riktig” STi-modell och en tS-version kan liknas vid skillnaden mellan en BMW M3 och en 3-serie med M sportpaket och M Performance-delar.

I det här fallet har Subarus trimmarstuga STi gjort två versioner: ”BRZ tS GT-package” och en lite diskretare ”BRZ tS”. Ingendera har några motorförändringar, mer än ett sportavgassystem.

Subaru BRZ tS GT-package får en stor kolfibervinge bak, större svartlackerade fälgar, andra dimljus, Recaro-stolar, annorlunda Bilstein-stötdämpare och framför allt större sexkolvsbromsok från Brembo – både fram och bak.

Endast 500 BRZ tS ska byggas varav ungefär hälften blir ”GT-package”. Ingen av dessa är avsedda för global försäljning, men det hindrar förstås inte att en del högerstyrda bilar letar sig vidare till Australien och Storbritannien.

Även om Subaruentusiasterna blivit besvikna kan de glädja sig åt att den ”riktiga” BRZ STi säkert kommer senare, och förhoppningsvis då har lite mer pulver under huven än Subaru BRZ tS. Vi håller tummarna för en turboboxer!

 

Källa: Subaru BRZ

Annons
Annons
Rulla till toppen