”Omöjligt att köpa en Ford Fiesta ST”

En upprörd ams-läsare har varken lyckats köpa en Renault Clio RS eller en Ford Fiesta ST. Väntetiden är flera månader och många handlare har inga bilar. "Det är ju helt galet", säger han.
Annons

Ford planerade först att tillverka 5.000 exemplar av Fiesta ST. Bara i Storbritannien har 3.000 beställningar gjorts.

Lilla GTI-klassen har fått en ny utmanare i form av Ford Fiesta ST. Samtidigt har Renault lanserat en ny generation Clio RS, den här gången med dubbelkopplingslåda.

ams-läsaren Göran Sarin ville byta sin Seat Leon Cupra mot en Renault Clio RS, men blev lovad leverans vecka 48. Enligt Renault i Sverige drar försäljningen igång i september.

”Hur tänker de? Jag vill ha bilen nu!”, säger Göran Sarin, som själv jobbar inom detaljhandeln och köper in produkter upp till 14 månader i förväg för stora belopp – utan att veta om produkterna verkligen kommer bli sålda.

Situationen var inte mycket ljusare för konkurrenten Ford Fiesta ST. Hos Ford-återförsäljaren i Gävle fanns två bilar, men Göran tvekade och båda två är nu sålda. Att vänta flera månader på en ny bil är inte okej, enligt Göran Sarin.

”Jag fattar inte att vi som kunder finner oss i det. Själv kommer jag aldrig köpa en bil som inte levereras inom samma månad. Antingen hittar jag en handlare som tagit ”risken” att plocka hem en bil specad som jag vill ha den, eller också tar jag en annan, åker till Tyskland eller importerar från USA. Vad som helst utom att gå med på idiotin som branschen lurat på oss.”

Ford Fiesta ST har överträffat alla prognoser och fabriken går på högvarv. Ford har fått dubbelt så många beställningar på Fiesta ST än förväntat. En tredjedel av bilarna går till Storbritannien.

Nu skruvar Ford upp tillverkningen av Fiesta ST med 15 procent till 60 bilar per dag. Återförsäljare som auto motor & sport talat med bekräftar att leveranstiden nu ligger på mellan tre och fyra månader. En nischbil som Fiesta ST går heller inte att ”bunkra upp med” för bilhandlarna på samma sätt som instegsversionen av Fiesta.

”Kundernas och tidningarnas reaktioner på Fiesta ST har varit fantastiska – det har verkligen blivit en omedelbar succé och försäljningen har varit mycket stark. Vi gör vad vi kan för att öka produktionen och försöka möta efterfrågan”, säger Roelant de Waard, vicechef för marknadsföring, försäljning och service på Ford i Europa.

Läs också: Ford trimmar Focus ST och Fiesta ST

Annons
Annons
Rulla till toppen