När McLaren etablerar sitt nordiska huvudkontor i Stockholm väljer man en adress med historiska anor – Grev Turegatan 5 och Marmorhallarna. Hans Osterman flyttade 1920 sin bilförsäljning till det vackra jugendhuset och byggde om till en exklusiv bilhall som stod färdig 1939.
Marmorhallarna fick sitt namn efter de pelare som inredningen har, gjorda i grön kolmårdenmarmor. Dessa klassiska pelare finns förstås kvar när McLaren och huvudmannen Autoropa byggt om lokalen, en satsning på en miljon euro (cirka nio miljoner kronor). Lokalen är uppdelad i två halvor där McLarens strikta designvillkor styr utseendet i den ena delen och Bentley har fått sin stil i den andra halvan.
Autoropa inviger McLaren Stockholm Showroom i den här veckan och det finns ett tiotal bilar i Marmorhallarna, men lokalen räcker för det dubbla. Autoropa har förhoppningen att kunna sälja 15 McLaren i år och öka till runt 25 bilar per år i fortsättningen, parallellt med det väntas man sälja 20–25 Bentley per år.
”Med den här satsningen vill vi, tillsammans med McLaren och Bentley, bjuda på en unik kundupplevelse,” sa Autoropas vd Filip Larsson. ”Vi vill utveckla världens bästa varumärken här i marmorhallarna och vi ser de två biltillverkarna som den perfekta kombinationen.”
Autoropa är även auktioriserad återförsäljare för Ferrari i Sverige men enligt McLarens försäljningschef Patrik Nilsson har det inte varit några problem. Verksamheterna bedrivs i olika lokaler och Autoropas kundfokus har varit det avgörande för McLarens val av återförsäljare i Norden.
McLaren producerade 1.400 MP4-12C under 2012 och ungefär lika många ska det bli i år. Utöver det ska McLaren påbörja produktionen av supersportbilen P1, som endast ska byggas i 375 exemplar.
Totalt har McLaren ett 40-tal återförsäljare i världen och det nätet ska växa till cirka 70 handlare när det är fullt utbyggt.