Trenden på bilsalongen i Frankfurt var helt klart små suvar och crossovers. De europeiska bilköparna vill gärna sitta högt upp i en bil som är ungefär lika stor som en Volkswagen Golf.
De amerikanska bilköparna tänker annorlunda. Nu visar General Motors upp ett gäng nya suvar som är allt annat än kompakta.
Chevrolet Tahoe och den förlängda Suburban har designats om och bland annat fått ny front och uppdaterat infotainmentsystem. Men under skalet är bilen fortfarande rambyggd, vilket passar bra i terrängen och med ett tungt släp på kroken.
GM lanserar också samma bil under namnet GMC Yukon, lyxiga Yukon Denali och förlängda Yukon XL.
Den ”korta” Chevrolet Tahoe är tio centimeter längre, 13 centimeter bredare och 15 centimeter högre än en Audi Q7. Den maximala släpvikten är 3,8 ton.
Chevrolet Suburban är 52 centimeter längre än lillebror Tahoe och har ett axelavstånd på 3,3 meter. Det skulle alltså gå utmärkt att parkera en Toyota Aygo mellan hjulaxlarna.
Det är inte ofta vi läser ordet ”Eco” och en V8-motor i samma mening, men de nya suvarna från GM får en 5,3-litersmotor med 355 hästar och 519 Nm, som går under namnet EcoTec 3. Om den motorn lever upp till sitt namn går förstås att diskutera, men V8:an har försetts med både direktinsprutning och Active Fuel Management, som stänger av fyra av cylindrarna när de inte behövs.
GMC Yukon Denali får istället en 6,2-liters V8 på 420 hästar och 610 Nm. Alla motorer kombineras med en 6-växlad automatlåda.
Här i Sverige har Chevrolet valt att fokusera på bränslesnåla kompaktbilar som Cruze och nya Trax. Därför lär nya Chevrolet Tahoe och Suburban samt GMC Yukon inte dyka upp på den svenska marknaden, åtminstone inte hos de officiella återförsäljarna.